maanantai 28. tammikuuta 2019

Henkilöstökokemus ei saisi olla vain muotisana, vaan konkreettista arjessa mukana elämistä

Henkilöstökokemus nousee muotisanana esiin monien yritysten strategiassa – niin myös meidän. On kuitenkin tärkeää ymmärtää, ettei henkilöstökokemus ole vain sana, vaan se on ennen kaikkea sitä, että johto ymmärtää, millaista työntekijän arki on ja elää siinä mukana.

Voimaannuttava, keskusteleva ja yllättävä. Näillä kolmella sanalla voisin kuvailla aiemmin syksyllä tekemääni Itä-Suomen kierrosta, jonka aikana vierailin toimialajohtajan roolissani kuudessa L&T:n Ympäristöpalveluiden yksikössä.

Yhteistä Lahden, Mikkelin, Kuopion, Iisalmen, Joensuun ja Jyväskylän yksikköjen vierailuille oli se, että me-henki ja yhteisen tekemisen fiilis oli vahvasti esillä juttutuokioissamme. Sillä niinhän se menee, että mitä parempi fiilis työntekijöillämme on, sen parempaa asiakaskokemusta voimme tarjota.

Selvää on myös se, että hyvä henkilöstökokemus saa nykyiset työntekijät pysymään meillä ja voimme entistä helpommin palkata uusia tekijöitä taloon.

Kirjoitin kierrokseni jälkeen muistiin 5 + 1 tärkeää oppia näistä vierailuista jatkoa ajatellen. Päätin jakaa ne vuoden aluksi koosteena teille lukijoille, jotka olette kiinnostuneita johtamisesta, yrityskulttuurista ja henkilöstökokemuksesta.

Ympäristöpalveluiden toimialajohtajan 5 + 1 oppia parempaan henkilöstökokemukseen:

• Ei kalvoja vaan kuuntelua.
    Yksikkövierailujen jälkeen minulta usein kysytään, mistä juttelin kuljettajien, yksikönpäälliköiden ja muiden työntekijöiden kanssa. Ja ehkä se avain on juuri se, että me nimenomaan juttelemme. Tälläkään vierailulla minulla ei ollut mukanani Powerpoint-esitystä, josta olisin esitellyt vain omia näkemyksiäni.

• Istu samaan kahvipöytään ja kuule parhaat jutut!
    On aina hienoa kuulla tarinoita kentältä. Itä-Suomen kierroksellani kuulin mm. sankaritarinan Mikkelistä. Siinä kuljettajamme Marko oli nähnyt lapsen ja pyörän tien poskessa pulassa. Hän ei ollut voinut heti pysäyttää autoa kohdalle, mutta oli kääntynyt vähän matkan päässä ympäri ja ajanut lapsen luo kysyäkseen mikä oli hätänä. Pieneltä pyöräkuskilta oli lähtenyt ketjut irti. Marko tuumi, että eihän se auta kuin laittaa lapselle ketjut paikalleen ja pian pyörä kulki taas.

Muutaman päivän päästä paikallislehdessä kiiteltiin yleisöpalstalla Markoa tästä hyvästä työstä. Ja yksikkövierailulla tarinan kertoivat minulle ylpeät työkaverit. Aika hieno osoitus yhteishengestä ja siitä, että ollaan ylpeitä työkaverista!

• Osallistu arkeen.
    Juttutuokioiden lisäksi yksikkövierailut ovat arkeen osallistumista. Joskus jopa niin konkreettisesti, että tällä reissulla etsimme Mikkelissä jäteauton letkuja ja johtoja rikkonutta salamatkustajaa yhdessä kuljettajien kanssa.

Tärkeä yhdistävä tekijä vierailuille oli myös se, että teimme jokaisessa yksikössä Safety Walkit. Pääosin asiat olivat työturvallisuuden osalta todella hyvällä mallilla, mutta pientä parannettavaa löytyi. Kiitos vain jokaiselle yksikölle näistä kävelytuokioista, siisteistä tiloista ja työturvallisuuden vaalimisesta!

• Kysy mielipidettä.
    Syksyn reissulla juttelin esimerkiksi jätekuljettajien kanssa siitä, mitä mieltä he ovat työvaatteista ja varusteista, joita he työssään käyttävät. Olen huomannut, että motivaatio eri suojavarusteiden käyttämiseen kasvaa, kun niiden valintaan saa itse vaikuttaa.

• Sparratkaa ja ratkaiskaa ongelmia yhdessä!
    Puhuimme yksikkövierailuilla paljon asiakkaista ja mietimme yhdessä, miten saisimme uusia asiakkaita ja miten asiakkaitamme palveltaisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Oli tosi kiva jälleen huomata, miten tiivistä yhteistyötä myynti ja yksiköt tekevät maakunnissa.
  • + Pyydä itsellesi suoraa palautetta!
    Mieleenpainuvin palaute, jonka matkan varrella sain, tuli Joensuussa työskentelevältä kuljettajaltamme. Olimme hetken aikaa jutustelleet Joensuussa työntekijöiden keskuudessa mukanani olleen liiketoimintapäällikkö Ari Kukkuraisen kanssa, kun kuljettaja tuumi: "No kyllähän te olettekin ihan mukavia miehiä eikä teitä tartte pelätä ollenkaan". Niin se istuu meidän suomalaisten selkärangoissa tiukassa tuo vanhan ajan yrityskulttuuri, jossa johtajia kuuluu vähän jännittää. Haluan kuitenkin itse esimerkilläni näyttää, että toteutamme strategiaamme kuljettajiemme ja muiden työntekijöidemme kanssa yhdessä.

Vaikka strategia suunnitellaan toimistolla, se kuitenkin toteutetaan
       kentällä!

Petri Salermo,