Ensi vuonna juhlistamme Avancen 30-vuotista taivalta. Takana on jo merkittävä matka ja olemme ylpeitä siitä, että olemme voineet vastata opiskelijoidemme tarpeisiin. Samalla, kun opiskelijat ovat paremmin tietoisia tavoitteistaan ja tarpeistaan, kolikon toiselle puolelle asettuu vaativuus koulutusta kohtaan. Vaikka henkilökuntaan kuuluvana olenkin vähän jäävi sanomaan, on Avancessa vastattu henkilökohtaisten opintopolkujen rakentamiseen mielestäni erinomaisella tasolla. Opintosuunnitelmaa räätälöimällä voi vaikuttaa sisältöjen lisäksi niin kokonaishintaan kuin lähipäivien määräänkin. Toki kaikessa on tietyt reunaehdot, mutta kahta täsmälleen samanlaista pakettia tuskin on kasattu, vaikka ensi vuonna tullee täyteen tuhat Jyväskylän yliopistossa MBA-ohjelman suorittanutta!
Opintosisällöt ja -tavat tähtäävät omaan ja taustaorganisaation kehittämiseen, sisällöt räätälöidään tavoitteiden mukaan, kaikki koulutus ei tähtää vain nykyisten taitojen parantamiseen ja aikataulu on säädettävissä. Varsin vaikuttava kokonaisuus. Vielä kuitenkin yksi tärkeimmistä tekijöistä löytyy pöydän toiselta puolen: Avancessa aloittaa vuosittain noin viisikymmentä opiskelijaa. Kaikkia kursseja ei valita samassa järjestyksessä, vaan usein vuosikurssit sekoittuvat. Tämä tarkoittaa valtavaa määrää kohdattua osaamista, näkemyksiä ja kontakteja.
Koska koulutus on yleisliikkeenjohdollinen, muodostaa opiskelijoiden taustaorganisaatiot varsin kattavan peiton raskaasta teollisuudesta terveydenhuoltoon ja kuntakentästä kansainvälisiin yhtiöihin. Vaikka se ensireaktiona voisi kuulostaa erikoiselta, opiskelijamme kokevat tämän erittäin suurena rikkautena. Erilaisissa ympäristöissä vaikuttavat ammattilaiset tuovat erilaisia näkemyksiä mukanaan, jolloin oma maailmankuva avartuu.
Varsinaisilla kursseillakaan koulutuksen luonne ei ole perinteinen, jossa yksi auktoriteetti salin edessä kertoo, miten asiat ovat, vaan kouluttajan rooli on ehkä vähän kapellimestarin tapainen: viedään joukkoa ennalta valittuun suuntaan halutulla tempolla ja annetaan sekä kuorolle että solisteille omat hetkensä. Oma työhistoriani on ollut pitkälti maisterikoulutuksen parissa ja onkin ollut erittäin positiivista huomata, miten helppoa ja antoisaa MBA-opiskelijoiden osallistaminen on. Kun kaikki antavat, myös kaikki saavat.
Kursseja on varsin leveällä spektrillä, mutta näiden lisäksi kiinnostavia nostoja voisin hakea itsenäisistä opintosuoritteista. Näitä itsenäisiä opintoja on eri tyyppisiä ja ne ovat tärkeä instrumentti opintosuunnitelmaa rakennettaessa. Perinteisiä kirjallisuuteen pohjaavia tehtäviä toki on, mutta näissäkin on tietynlainen ennalta määrätty struktuuri, joka tähtää aina työelämätaitojen kehittämiseen. Kirjallisuustehtävien lisäksi paletista löytyy omalta mukavuusalueelta pois pakottavia tehtäviä, joiden tarkoitus on tarjota työvälineitä oman ajattelumaailman monipuolistamiseen. Katsomalla asioita toisin, voi aina oppia jotain uutta. Vai miltä esimerkiksi vieras elämänalue kuulostaa?
Koulutukseen käytettävä kalenteriaikakin on yksi mielenkiintoinen muuttuja. Normiaika valmistumiseen lasketaan kolmen vuoden mukaan, mutta innokkaimmat puskevat kokonaisuuden läpi työn ohella pariin vuoteen ja toisaalta järjestelmä mahdollistaa myös venyttämisen viiteen. Jokainen voi siis rakentaa oman tahtinsa.
Vaikka nykyinen paketti näyttääkin hyvältä, ei tuleen parane jäädä makaamaan. Sosiaalisen median nousu johtajien työkalupakettiin on lyönyt itsensä läpi parin viime vuoden aikana, mutta tämä tuskin on viimeinen uusi juttu. Osana laatuprosessiamme olemme luvanneet itsellemme olla yhteyksissä "kentälle" ja tuoda uudet tuulet kattaukseen ympäristön muuttuessa. Jatketaan kehittämistä yhdessä. Lupaamme jatkossakin tarjota hienoja hetkiä oman osaamisen kehittämisen parissa.
Rauhallista joulun odotusta!
Jani Kurhinen
jani.kurhinen(at)jyu.fi
jani.kurhinen(at)jyu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti