tiistai 17. joulukuuta 2013

Kiinteistövälittäjästä ostamisen johtajaksi



Suomalaisten kuluttajien mielikuvat kiinteistövälittäjistä ovat muuttuneet viime vuosien aikana positiivisempaan suuntaan. Suomalainen välittäjä voi olla muutoksen äärellä tyytyväinen, mutta valitettavasti muutoksen suunta ei ole kuitenkaan välittäjäkentän itsensä aiheuttama.
 
Kyse on vahvasta asumisen megatrendistä, joka näyttäytyy kuluttajille Suomessakin päivittäin ja näin varsinkin nuoret kuluttajat mieltävät välittäjän työn entistä kiinnostavammaksi.
Kuluttajat ja suomalaiset välittäjät näkevät yhdessä päivittäin asumisen, sisustamisen, remontoinnin ja itse välittämisen kuvakulmia eri medioissa, mutta ainoastaan asiakkaan tarpeet kehittyvät ja monipuolistuvat nähtyyn ja haluttuun suuntaan. Välittäjä nauttii samasta viihteestä, mutta työpaikalle päästyään hän ei kuitenkaan ymmärrä, mitä ympärillä tapahtuva muutos tarkoittaa oman työn kannalta.

Suomalaista kiinteistönvälittäjää haastaa kaksi suurta asiaa. Miten osaan vastata paremmin myyjäasiakkaan tarpeeseen eli osaanko laajentaa toimenkuvaani sisustussuunnittelun ja laajemman kokonaispalvelun tarjoamisen suuntaan sekä ymmärränkö ostamisen johtamisen mahdollisuudet. Kun sinänsä vielä kovin nuori suomalainen välitysala on jäykistynyt hyvin perinteiseen välityspalvelun teknisen palvelun tarjoamiseen, on sillä todella iso työ vapautua tästä jäykkyydestä ja hypätä samaan junaan, kovaa vauhtia kohti 2020-lukua matkustavien asiakkaiden kyytiin. Osa välittäjistä tulee yksinkertaisesti myöhästymään junasta.

Kiinteistönvälitysmarkkinat ja toimialan tarjoama palvelu ovat maailmalla pääsääntöisesti demokraattiset asunnon myyjän ja ostajan osalta. Molemmat kaupan osapuolet saavat matkallaan kohti onnistunutta asuntokauppaa hyvää palvelua hovivälittäjältään ja varsinkin ostajan roolia arvostetaan maailmalla suomalaista järjestelmää huomattavasti enemmän. Mm. erilainen asuntojen tarjonnan listing-järjestelmä liittää välittäjän tiiviimmin ostajaan.  

Suomessa välittäjät ovat aina olleet kiinnostuneita lähtökohtaisesti vain myyjäasiakkaista ja heidän potentiaalisista myyntikohteistaan. Ostamista ei ole johtanut kukaan ja järjestelmä on johtanut korostuneeseen yleisesittelytoimintaan, mikä näyttäytyy erilaisena ja vanhanaikaisena printtimainontana ja sunnuntain ajanvietteenä asiakkaille.

Jatkossa suomalaisessa välityskentässä voittavat ne välittäjät, jotka uskaltavat astua epämukavuusalueelleen ja laajentaa ajatteluaan sisustamisen ja stailaamisen maailmaan ja niin erikoiselta ja yksinkertaiselta kuin se tuntuukin, tarjoamaan henkilökohtaista palvelua asuntoa etsiville ostaja-asiakkaille. Voittaja on se joka oppii nopeammin.
 

Janne Särkkä
EMBA-opiskelija    
                     


Hyvää ja Rauhallista Joulunaikaa!

2 kommenttia:

  1. Kiitos Janne! Myyntityötä itsekin tekevänä sekä potentiaalisena asunnon ostajana ja myyjänä tämä oli todella kiinnostava artikkeli. Kuluttajan näkökulmasta, välittäjissä on toki eroja, mutta ehkä enemmän henkilökohtaisella tasolla. Nämä kaksi mainitsemaasi asiaa konseptoimalla varmasti erottuisi kilpailussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. t: Jussi Hienonen,EMBA-opiskelija
      Nimen lisääminen kommenttiin ei ollutkaan ihan helppoa... :)

      Poista