tiistai 14. kesäkuuta 2016

Kiistattoman johtamisen aika: 10.6. - 10.7.2016

Jalkapallon EM-turnaus on käynnissä. Turnauksessa kohtaavat 24 Euroopan parasta maajoukkuetta (Suomi ei ole mukana). Kuukauden aikana 10.6. - 10.7. televisiosta vyöryy 51 ottelua illan parhaisiin katseluaikoihin. Tämä on jokaisen jalkapallofanin täyttymyksen aikaa. Luvassa on komeita yksilösuorituksia, huippuun viritettyä tiimityöskentelyä, tylsiä 1 - 1 -tasapelejä, yllätyksiä, romahduksia ja venymisiä. Huippu-urheilusuoritusten lisäksi jalkapallossa on aina läsnä myös johtaminen ja johtajuus.

Urheiluseurojen johtamisesta on kirjoitettu viime aikoina paljon, usein talousuutisten yhteydessä. Urheiluseurassa on monenlaista johtajuutta, omistajat, seurajohto, valmennus, joukkueen kapteenisto jne. Mutta kuka johtaa jalkapallo-ottelua?

Suomen Palloliiton kokoamien kansainvälisten jalkapallosääntöjen mukaan ”Jokaista ottelua johtaa erotuomari, jolla on täysi toimivalta jalkapallosääntöjen täytäntöönpanoon siinä ottelussa, johon hänet on määrätty.” Sääntöjen mukaan erotuomarin valta on kiistaton jalkapallo-ottelussa. Tätä valtaa hän käyttää yhdessä avustavien tuomareiden kanssa. Voisi sanoa, että onpa aika jämäkästi esitetty mandaatti johtajana toimimiseksi! Ehkäpä tarkkasilmäinen löytää määritelmästä autoritaarisuudenkin piirteitä.

Erotuomarin käsikirjassa todetaan lisäksi, että pelaajaa, joka osoittaa erimielisyyttään sanoin tai elein erotuomaristolle, on varoitettava. Erotuomari on siis johtaja, jonka toimintaa ei ole lupa kyseenalaistaa. Erotuomari päättää, syntyikö maali, tapahtuiko rike, miten rikkeestä rangaistaan, milloin peli vihelletään poikki, milloin ottelu päättyy jne. Äärimmäisen harvoin erotuomari pyörtää päätöksensä, vaikka pelaajat sitä häneltä kuinka pelin tiimellyksessä vaatisivat.  Samaan hengenvetoon on kuitenkin todettava, että ilman näin selkeää johtajuuden määrittelyä jalkapallo-ottelun tuomaroinnista ei tulisi mitään, sen verran voimakkaat tunteet ohjaavat pelaajia.

Kuva: Legendaarinen jalkapalloerotuomari
Pierluigi Collina (Kuvan alkuperä: Pierluigi Collinan Twitter)
Huipputasolla erotuomarin johtajuudessa on monia poikkeuksellisia ja samalla mielenkiintoisia piirteitä.
Erotuomari ei ole töissä samoissa organisaatioissa (seuroissa) kuin pelaajat. Päinvastoin, erotuomarilla ei saa olla sitoumuksia tuomaroitaviin joukkueisiin ja häneltä vaaditaan neutraaliutta joukkueiden ja pelaajien suhteen.

Erotuomarin toiminta pelin johtajana onkin nimenomaan prosessien operatiivista johtamista. Kuitenkin hän johtaa myös pelaajia ja yrittää pitää heidän toimintansa jalkapallon sääntöjen rajoissa. Edelleen erotuomarin johtajuus on aikasidonnaista, koska erotuomarin toimivalta kestää ainoastaan ottelupaikalle saapumisesta sieltä poistumiseen saakka. Lisäksi johdettavat ihmiset vaihtuvat pelipäivästä toiseen!

Vaikka erotuomarille on sääntöjen perusteella annettu kaikki valta pelikentällä pelin ajaksi, se ei kuitenkaan riitä tehtävässä onnistumiseksi. Erotuomarin on rakennettava auktoriteettinsa, lunastettava valmentajien ja pelaajien luottamus sekä ansaittava kunnioitus pelin johtajana.

Palloliiton erotuomarikoulutusmateriaalien mukaan toimiva pelin johtajuus muodostuu paitsi oikeudenmukaisista tuomioista, myös urheilullisesta olemuksesta, ryhdikkyydestä, katsekontaktista pelaajiin, tilanneherkkyydestä, johdonmukaisuudesta, tasapuolisuudesta ja omana itsenä olemisesta. Erinomainen muistilista kenelle tahansa johtajalle! Erityisesti erotuomarin kohdalla korostuu vielä liikkuvien jalkojen ja tarkan katseen lisäksi pilli, jonka ääntä pelaajat tottelevat reaktiivisesti.

Kaikkien vaatimusten jälkeen erotuomari on kuitenkin jatkuvasti silmätikkuna ja syyttelyn kohteena vääristä tuomioistaan pelin aikana ja sen jälkeenkin. Kaiken kaikkiaan, aika erikoinen ja monin paikoin epäkiitollinenkin johtajapesti. Miksiköhän kukaan ryhtyy moiseen hommaan? Vastaus lienee yksinkertainen: intohimosta itse peliä kohtaan. Jälleen hyvä ohjenuora kenelle tahansa johtajalle.

Loppuotteluun on kuukausi aikaa. Se pelataan 10.7. Taidan ottaa tämän vuoden EM-kisojen seuraamiseen näkökulmaksi johtamisen.

markku.laajala(at)jyu.fi
koulutuspäällikkö, Avance-johtamiskoulutus