keskiviikko 25. tammikuuta 2017

Miksi matkustin vuonna 2016?

Dubai, Qatar, Chile, Usa, Kanada, Saksa, Ruotsi, Ranska ja useat muut maat ovat nyt nähty viime vuoden aikana. Joissakin maissa olen ehtinyt käymään jo useaan kertaan vuoden aikana. Toimintasuunnitelmani vuodelle 2016 näytti vuosi sitten jo siltä, että matkustusta oli luvassa, mutta en osannut koskaan odottaa näin mittavaa matkustusmäärää. 

Matkailu sinänsä ei varmasti ole koskaan itse tarkoitus liiketoiminnassa varsinkin, kun digitaliset sovellukset auttavat nykyään paljon kontaktien ylläpidossa. Nyt näin vuotta päättäessäni mietin, että miksi näin kumminkin kävi vuonna 2016 ja mitä siitä jäi käteen?


Voi varmaan aluksi olettaa, että tein kaiken tämän ainakin osaksi siksi, että pääsisin työn ohessa vähän tutkimaan maailmaa. En kumminkaan hyväksy sitä selitystä itselleni, koska kotona on odottanut joka matkapäivä perhe ja on vähintäänkin kohtuullista sanoa, että matkustamiseni on varmasti rasittanut kotijoukkoja merkittävästi.

No miksi en sitten hoitanut kaikkia tapaamisia teknologian välityksellä, koska tiesin varastavani aikaa perheeltäni? Sitä miettiessäni mielestäni katse pitää ottaa enemmän asiakkaan suunnalta meihin päin, jotta syyt matkustamiseeni olisivat perustellummat. Samalla konsulttien usein käyttämä englanninkielen sana ”engagement” on hyvä pitää mielessä, kun mietin menneen vuoden matkapäivien perusteita. Alla on muutamia lyhyitä tarinoita mitä matkustamiseeni on kuulunut vuodenvarrelta asiakaskokemuksen ikkunasta katsottuna.

Miten kokisit, jos toimittaja sopii usean sähköposti- ja Skype-palaverin jälkeen, että tulee itse paikan päälle katsomaan 24 tunnin matkustamisen jälkeen, miten asiassa edetään? Ja mitä jos se sama henkilö ilmoittaisi, kun asiat ovat edenneet hyvin, että tavataan vielä uudelleen Suomen suurlähetystössä cocktail tilaisuudessa missä päivitetään viimeisimmät kuulumiset asioiden ympäriltä, jotta saadaan asioihin lisää vauhtia.

Mitä jos olisit sopimassa strategisesti tärkeää sopimusta uuden kumppanisi kanssa mitä ei ole koskaan yhtiön 40 vuotisen historian aikana tehty ja huomaat pitkien neuvottelujen jälkeenkin, että asiat eivät etene keskustelusta huolimatta. Niin yhteistyökumppani tuleekin itse paikanpäälle 29 tunnin matkustusajan jälkeen vain kahden päivän palaveria varten, jotta sopimuksen solmut saadaan yhdessä aukaistua. 

Jos jo vuosia kestänyt hyvä yhteistyö toimii ja kommunikaatio on aktiivista, mutta silti kumppani tulee vielä 23 tunnin matkan päästä paikan päälle miettimään, miten saadaan asiaa paikallisesti vielä paremmin kasvuun, jotta yhteistyö olisi kaikille vieläkin parempi tulevaisuudessa.

Mitä jos olisit ensimmäinen asiakas koko maassasi, joka olisi ostanut uuden innovatiivisen laitteen ja olet maan suurin palveluntarjoaja alallasi. Laitteen toimittaja ilman erillistä sopimusta tulisi 22 tunnin matkustamisen jälkeen vielä messuille päivittämään sinun messuvideosi, jotta näyttäisit vielä paremmalta omien asiakkaittesi edessä.

Tai mitä jos toiminnalliset ongelmat eivät ratkea tuotannossasi. Toimittaja ajaa yli 1500 kilometriä paikanpäälle ja takaisin selvittämään asiaa, vaikka et edes ole ostanut toimittajalta vielä yhtään mitään. Ja ennen tätä toimittaja on käynyt jo pikaisesti vielä Saksassa kahden päivän reissulla, jotta saataisiin mahdollisimman kattavat vastaukset palaveriisi.

Tai lopuksi ehkä tärkeimpänä. Mitä jos tavattaisiin kaikki yhteistyökumppanit maailman suurimmilla alan messuilla, jonne jokainen on matkustanut vähintäänkin yli 20 tuntia ja vietetään messujen jälkeen vielä pari ylimääräistä päivää vapaasti yhdessä, jotta tutustutaan toisiimme paremmin ja tehdään asioita, jotta yhteistyö syvenisi kaikilla osa-alueilla lisää.

Nyt kun asiat käännetään näin asiakkaan puolelta katsottuna niin ei mielestäni tarvitse enempää kenellekään selittää, miksi matkapäiviä on siis kertynyt ja miksi teknologia ei ole sittenkään voinut korvata kaikkia näitä asioita. Maailmassa on vielä paljon kohtia, joihin tarvitaan vielä inhimillistä kontaktia ja tukemista. Eikä kenellekään matkoilla tarvitse erikseen perustella, kuinka tärkeää nämä yhteistyön hetket ovat olleet myös yrityksellemme, koska jokainen asiakas tietää ne uhraukset, joita tehdään yhteistyön eteen. Asiat ovat aina niin merkittäviä, että siihen joutuu sopeutumaan myös henkilön ympärillä olevat läheiset ihmiset myös.

Niin, ja mitä tästä kaikesta jäi sitten käteen? Ainakin uusia asiakkaita sekä uusia jakelijoita ja jopa mahdollisuuksia olla mukana uusissa uraauurtavissa kehityshankkeissa. Ja uskon, että voin varata vuoden 2017 budjettiin myös jonkun verran kasvunvaraakin…

Hyvää Uutta Vuotta 2017!!!













Tomi Korhonen
tk(at)sleipner.fi
Toimitusjohtaja
Sleipner Finland Oy 


1 kommentti:

  1. Näin se vain on, että kauppaa tehdään ihmisten välillä. Arvoisa asiakas, olet minulle tärkeä. Matkustan vaikka maailman ääriin. Kasvokkainen tapahtuvaa kommunikaatiota ei voi korvata. Mielestäni kohtaamisten merkitys korostuu, kun kumpikaan osapuoli ei puhu äidinkieltään. Kohtaamisissa on kyse luottamuksesta, sen syntymisestä ja ylläpitämisestä. Virtuaalisilla kokouksilla tai muilla sähköisillä välineillä voidaan tukea vuorovaikutusta ja ylläpitää suhdetta, mutta korvaajiksi niistä ei ole.

    VastaaPoista