Lassila & Tikanojan ympäristöpalveluiden liiketoiminnan
yksi kantavista liiketoiminnoista on perinteinen jätehuolto. Tämä yhdyskuntien
jätteiden keräys- ja käsittelyliiketoiminta ei enää kasva, mutta samalla kierrätystä
ja kiertotaloutta edistetään merkittävästi. Tämä on johtanut siihen, että tavaroiden
uusiokäytöstä on tullut merkittävää liiketoimintaa, esimerkiksi Huuto.netin,
Tori.fi:n ja Kierrätyskeskusten luotsaamana.
L&T:n strategiatyössä pohdimme kannattavaa kasvua
uudistumisen avulla. Loimme strategian, jossa jaoimme liiketoimintamme
perinteisiin jätehuoltopalveluihin sekä perustimme kokonaan uuden toiminnon
kiertotalouden mukanaan tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi.
Nyt olemme toteuttaneet uutta strategiaa yli vuoden ajan panostaen
merkittävästi uusien liiketoimintojen luomiseen. Tulokset ovat rohkaisevia.
Helppo-palvelut
hyödyntävät digitaalisuutta
Yksi uusista liiketoiminnoista on Helpponouto-palvelu, joka
lanseerattiin vuoden 2017 alussa pääkaupunkiseudulle. Palvelun innovoinnissa
hyödynnettiin oman henkilöstön lisäksi myös ulkopuolisia tahoja ns. co-creation
–mallin kautta. Järjestimme mm. hackathon-tapahtuman, jossa
palvelukehityskilpailun voittajajoukkue keksi Helpponouto-palvelun perusidean. Sittemmin palvelua on kehitetty asiakaspalautteiden pohjalta nykymuotoonsa.
Palvelu yhdistää kaksi liiketoimintaa uudeksi kiertotalouden
palveluksi: tarpeettomiksi jääneiden tavaroiden toimitus uudelleen
käytettäväksi sekä perinteisen kierrätysmateriaalien nouto- ja
käsittelypalvelun. Samalla hyödynnetään digitaalisten työkalujen tuomat
mahdollisuudet sekä pelillistämisen opit, kiertotalouden trendit huomioiden.
Verkkopalvelun
kautta käyttäjä voi tilata helposti haluamansa tuotteen noudon, kaikilla
päätelaitteilla. Nouto tapahtuu kotiovelta, jossa myös koko palvelun laskutus
tapahtuu. Tämän jälkeen tuotteet toimitetaan ensisijaisesti uudelleenkäyttöön,
esimerkiksi SPR:n tai Kierrätyskeskuksen organisaatioiden kautta. Vain
käyttökelvottomat tuotteet kierrätetään materiaaleina.
Palvelua kehitetään aktiivisesti ja sen kattavuutta laajennetaan
maantieteellisesti suurimpiin kaupunkeihin eripuolilla Suomea. Toinen
kehitysalue on Helppo-konseptin luominen, joka tarkoittaa kokonaisen
tuoteperheen rakentamista. Tästä esimerkkinä on Helppovarasto-palvelu, joka on
kokeiluvaiheessa pääkaupunkiseudulla. Tässä palvelussa yhdistetään
väliaikaisvarasto sekä tarpeettomien tuotteiden nouto ja palautuspalvelu
toisiinsa.
Suomalaiset ovat ottaneet uudet palvelut innolla vastaan ja
tyytyväisiä käyttäjiä on jo useita tuhansia. Asiakaspalaute on ollut kiittävää
ja mm. Helpponouto-palvelua käyttäneistä 87 % suosittelee sitä. Palautteessa on
korostunut juurikin palveluiden helppous.
Uudistuminen vaatii
innostusta ja rohkeutta
- Pelkkä johdon sitoutuminen ei riitä, vaan myös johdon on aidosti
innostuttava uudistumisesta ja linjattava vahva tavoite kasvulle uusien
liiketoimintojen kautta.
- Innovointi ja kokeilutoiminta on organisoitava, ja siihen on varattava
riittävät resurssit.
- Päätöksentekoa on myös nopeutettava verrattuna perinteiseen projektimalliseen päätöksentekoon. Lisäksi ehkä haastavinta on tehdä nopeita investointi- tai resursointipäätöksiä kokeilun eri vaiheissa ilman pitävää business casea. Se vaatii uutta johtamisotetta ja halua ottaa liiketoimintariskiä.
Petri
Salermo
Toimialajohtaja, Lassila & Tikanoja Oyj
JYU Executive MBA -opiskelija
Toimialajohtaja, Lassila & Tikanoja Oyj
JYU Executive MBA -opiskelija
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti