keskiviikko 9. lokakuuta 2024

Executive MBA -opinnoilla vahva vaikutus urakehitykseen ja johtamistaitojen kehittymiseen

Executive MBA -ohjelmaan osallistuvien tavoitteet liittyvät yleensä johtajana kehittymiseen ja osaamisen kasvattamiseen, mutta myös uramenestyksen tavoitteluun. Uramenestyksellä tarkoitetaan mm. aseman nousua, uusien taitojen oppimista ja palkkatason nousua, mutta myös psykologisten tarpeiden, kuten tyytyväisyyden ja itseluottamuksen, vahvistumista. EMBA-ohjelma onkin pitkään ollut yksi tärkeimmistä tavoista kehittää liikkeenjohdon osaamista ja urakehitystä.

Selvitimme JYU Executive MBA -ohjelman vaikutuksia sen suorittaneiden uraan ja ammatilliseen kehitykseen vaikuttavuuskyselyillä vuosina 2022 ja 2024. Näiden tutkimusten tulokset kertovat EMBA:n vahvasta vaikutuksesta niin urakehitykseen kuin johtamistaitojen kehittymiseen.

JYU Executive MBA -opintojen vaikuttavuus: v. 2022 ja 2024 tutkimusten tulokset

1. Tulojen nousu ja urakehitys

Yksi merkittävimpiä tuloksia kummassakin kyselyssä oli tulojen kasvu. Vuoden 2024 kyselyssä
64 % vastaajista kertoi vuosiansionsa kasvaneen 10–25 % opintojen alkamisen jälkeen, vuoden 2022 kyselyssä vastaava luku oli 33 %. Lisäksi 21 % vastaajista koki vieläkin suuremman nousun, 25–100 %. Vuoden 2022 kyselyssä näin kertoi tapahtuneen 33 %.

Vaativampaan tehtävään siirtyminen on luonnollisesti vuositulojen kasvun taustalla, ja tämä oli toteutunut 71 % vastaajista/v. 2024 ja 67 % vastaajista/v. 2022. EMBA-opinnot tarjoavat siis selkeitä taloudellisia etuja ja auttavat siirtymään vaativampiin ja paremmin palkattuihin tehtäviin.

2. Johtamistaitojen ja strategisen ajattelun kehittäminen

Sekä 2022 että 2024 tutkimukset korostivat EMBA-opintojen positiivista vaikutusta johtamistaitoihin. Vuoden 2022 kyselyssä kaikki (100 %) ja vuoden 2024 lähes kaikki (97 %) kokivat, että he kykenivät opintojen ansiosta paremmin johtamaan ja toteuttamaan strategisia muutoksia organisaatioissaan. Tämä osoittaa selvästi, että EMBA-opinnot eivät vain tue päivittäistä johtamista, vaan antavat konkreettisia työkaluja ja valmiuksia strategisiin muutoksiin, jotka voivat olla ratkaisevia organisaatioiden menestykselle.

3. Ammatillisten mahdollisuuksien avautuminen

EMBA-opinnot eivät rajoitu pelkästään nykyisen työn kehittämiseen, vaan ne myös avaavat uusia ammatillisia mahdollisuuksia. Vuoden 2024 kyselyssä 22 % vastaajista kertoi, että he olivat saaneet uusia ammatillisia mahdollisuuksia päätyönsä ohella, kuten luottamustehtäviä, hallituspaikkoja tai sivutoimia. Tämä alleviivaa EMBA-opintojen monipuolisuutta ja kykyä laajentaa ammatillista verkostoa ja vaikutusmahdollisuuksia.

4. Positiiviset muutokset työssä ja verkostoituminen

Yksi mielenkiintoinen havainto oli, että EMBA-opinnot eivät vain edistä uralla etenemistä, vaan myös parantavat työn mielekkyyttä. Vuoden 2024 kyselyssä 41 % vastaajista kertoi, että opintojen ansiosta he olivat pystyneet muokkaamaan tehtävänkuvaansa mielekkäämmäksi. Tämä osoittaa, että EMBA-ohjelma tarjoaa mahdollisuuksia paitsi ammatilliseen kehitykseen ja kasvuun, niin myös työtyytyväisyyden lisääntymiseen.

Lisäksi kaikki vuoden 2024 kyselyyn vastanneet olivat yhtä mieltä siitä, että EMBA-opinnot olivat johtaneet myönteisiin muutoksiin heidän työssään. Opintojen aikana syntyneet ammatilliset verkostot koettiin erittäin hyödyllisiksi, ja moni kertoi voivansa edelleen lähestyä opintojen aikana tapaamiaan johtajakollegoja ammatillisissa kysymyksissä.

Yhteenvetona voidaankin todeta, että Executive MBA tarjoaa merkittävää vaikuttavuutta niin taloudellisesti, ammatillisesti kuin myös henkilökohtaisella tasolla. Vuosien 2022 ja 2024 tutkimustulokset vahvistavat, että JYU Executive MBA auttaa johtajia
  • kasvattamaan ansiotasoaan
  • kehittämään strategisia ja operatiivisia johtamistaitojaan sekä
  • avaamaan uusia ammatillisia ovia

Olipa kyseessä uralla eteneminen, mielekkäämmän tehtävänkuvan luominen tai ammatillisen verkoston laajentaminen, EMBA-ohjelma tarjoaa vahvan pohjan johtajana menestymiselle.

Sirpa Koponen
Koulutuspäällikkö
JYU Executive MBA-koulutus
sirpa.koponen(at)jyu.fi

JYU Executive MBA. Menesty johtajana.

emba.jyu.fi