Olen heidän kanssa samoilla linjoilla.
Liian usein yrityksen ylin johto haluaa puuttua käytännön myynnin johtamiseen vaikka heidän roolinsa on ohjata sitä.
Myyntijohtajan tärkein rooli on antaa myyjilleen tukea ja opastusta päivittäisessä tekemisessä sekä apua ongelmatilanteiden ratkaisemisessa. Hän osallistuu myös vahvasti asiakastyöhön sovittujen hoitomallien mukaisesti. Usein myyntijohtaja on yksikön paras myyjä, mutta ei aina. Johdon tulee luoda myyntijohdolle mahdollisuus toteuttaa vaaditut tehtävät rakentamalla pohja kunnolla sekä varmistamalla, että myynnillä on heidän tarvitsemat resurssit kunnossa.
Kirjassa painotetaan älykkäiden työkalujen tarpeellisuutta myynnin
ohjaamisessa sekä johtamisessa. Älykkäät työkalut luovat pohjan ohjaamiselle,
jonka kautta voidaan varmistaa seuranta sekä sovittujen toimintamallien
toteutus. Älykkäät työkalut ovat erinomaisia myynnin ohjaamisessa sekä
johtamisessa - tänä päivänä nämä työkalut eivät ole vain suurien yritysten
etuoikeus.
Usein kuitenkin myyjät itse kokevat nämä työkalut erittäin raskaina sekä työläinä käyttää. Erilaisia CRM sekä MOJ (myynninohjaus) – järjestelmiä on pilvin pimein ja myyjän päivittäisestä työstä voi helposti mennä leijonan osa näiden järjestelmien päivittämiseen. Itse koen järjestelmät hieman kaksijakoisina. Lähtökohtaisesti kyllä, ne ovat erittäin hyviä ja helpottavat useita asioita, mutta jos myyjän työpäivä täyttyy järjestelmiin raportoinnista, on jotain tehty myynnin ohjaamisessa erittäin väärin.
Oikein käytettyinä sekä ”myytyinä” käyttäjäkunnalleen, ovat järjestelmät
erinomaisia. Niistä pystytään helposti rakentamaan pipelinet, asiakkuus-
/tuotekohtaiset kannattavuuslaskelmat, asiakasluokitukset, asiakashistoria yms
yms. Näin pystytään rakentamaan myyjille uusia motivoivampia kannustusmalleja
sekä tietenkin maksimoimaan yrityksen kannattavuus.
Edustan sukupolvea, jolle erilaisten järjestelmien sekä ohjelmistojen
käyttäminen on jokapäiväistä ja suhteellisen helppoa. Näen näissä CRM/MOJ-
järjestelmissä vielä huomattavaa parantamisen tarvetta varsinkin käytettävyyden
osalta. Usein järjestelmät ovat liian raskaita ja vaikeakäyttöisiä, jotta
niiden kaikki hyödyt saataisiin käyttöön. Loppupeleissä järjestelmiä käyttää aina
ihminen, joka myös hallinnoi järjestelmien laadun tasoa.
Itse olen kovasti kyseisten järjestelmien puolestapuhuja tiettyyn rajaan
asti. Mikäli järjestelmän hyödyt eivät kata siihen investoitua aikaa, eivät ne
ole järkeviä. Myynnin ohjaaminen ja johtaminen tulee varmasti entisestään sähköistymään,
mutta ihmiskontaktia tullaan aina tarvitsemaan niin hyvässä kuin pahassa!
Harri
Salokangas
EMBA-opiskelija,
Menestyksen
Strategiat –ohjelman 2013-2014 osallistuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti