JYU EMBA alumni- ja asiakastilaisuus järjestettiin Kuopion Puijonsarvessa
5.9. Tilaisuuden teemana oli tekoäly ja aiheesta puhumassa Antti Merilehto,
viime vuoden myydyimmän ”Tekoäly – matkaopas johtajalle” –tietokirjan
kirjoittaja ja AI Strategy Companyn
toimitusjohtaja.
Tekoälystä puhutaan kaikkialla,
sitä pidetään toisaalta uhkana - se vie työpaikat ja toisaalta mahdollisuutena,
jonka avulla organisaatioiden toimintaa voidaan tehostaa. Tuore
tutkimus kuitenkin osoittaa, että tekoäly loi vuonna 2018 kolme
kertaa enemmän uusia työpaikkoja kuin
mitä se korvasi.
Mitä tekoäly ja
koneoppiminen ovat?
Tekoäly on tietokoneen
suorittamaan toimintaa, joka jäljittelee ihmiselle tyypillisiä älykkyyttä
vaativia toimintoja. Sellaisia toimintoja ovat mm. erojen ja
samankaltaisuuksien havaitseminen, päättely, oppiminen, ennakointi ja
päätöksenteko. Tekoäly tarkoittaa siis koneiden kykyä reagoida tilanteisiin
ihmisälyn kaltaisesti.
Koneoppimisessa puolestaan kone oppii itsenäisesti
datasta, toistuvista tilanteista ilman että sitä erikseen opetetaan. Aina kun
ihminen käyttää tietokonetta, etsii tietoa, lukee uutisia tms. tulee samalla
kertoneeksi koneelle mikä on hänelle tärkeää ja samalla opettaa konetta, miten
se pystyy jatkossa palvelemaan entistä paremmin.
Mitä tekoälystä tulisi
ymmärtää?
Jokaisen tulisi ymmärtää tekoälyn ja koneoppimisen
perusasiat, painotti Merilehto. Tällöin osaat vastata kysymykseen: ” Voinko
minä käyttää tekoälyä/koneoppimista ongelman x ratkaisemiseen? Tekoäly on jo
täällä ja organisaatiossa olisi herättävä tekoälyn tuomiin mahdollisuuksiin. Asiakas-dataa
tulisi kerätä koko ajan. Monessa organisaatiossa dataa on jo valtavasti
valmiina, mutta sitä tulisi myös hyödyntää asiakkaan palvelun ja tuotteen
kehittämiseen. Jos sinun organisaatiosi ei sitä tee, joku toinen tekee ja
ohittaa sinut, oli Merilehdon vahva viesti.
Tilaisuuden yhteistyökumppania, tavaratalonjohtaja Pia Virtasta, Sokos Kuopio, kiinnosti erityisesti palautteeen temaattinen analysointi. |
Emme aina tajuakaan, kuinka tekoäly on jo mukana kaikessa.
Kun käytämme Amazonia, Netflixiä, Sptifyitä, ne osaavat tekoälyä hyödyntäen
tehdä meille suosituslistoja. Samoin tapahtuu Pinterestissä, Facebookissa ja
muissa sosiaalisen median kanavissa.
Kaupan alalla käytetään asiakasdataa
asiakasymmärryksen kasvattamiseen, pyrkimyksenä kohdentaa oikeita tuotteita
oikeille kohderyhmille oikeaan aikaan jne. Tekoälyn ja robotiikan ennustetaan
myös muuttavan terveydenhuoltoa.
Tällä hetkellä tekoälyä hyödyntäen pystytään
seulomaan valtavat määrät dataa ja sitä käytetään avuksi diagnostiikassa.
Olemme myös jo nähneet, kuinka robotteja hyödynnetään vanhusten hoivapalveluissa.
Package Media –
digitaalisten pakkausten tehdas
Tilaisuuteen osallistunut EMBA-alumni Mauri Reinilä, Package Median
toimitusjohtaja, kertoi, että heidän yrityksensä on Suomen ainoa ja
pohjoismaiden suurin digitaalisten pakkausten tehdas, jonka tuottamiin
”älypakkauksiin” voidaan painattaa tuotteiden rekisteröintitietoja ja
kännykällä luettavia koodeja.
Näiden koodien avulla pakkauksia voidaan seurata
ja saada tarkkaa tietoa ketkä niitä ostavat ja myös niiden käyttötilanteista. Koodeilla
voi kirjautua verkkopeliin tai käyttäjäyhteisöön jakamaan kokemuksia tai voit tilata itsellesi personoidun pakkauksen. Digitaalisen pakkauksen mahdollisuudet
ovat monet ja ala kehittyy koko ajan, kertoi Reinilä.
Mitä seuraavaksi?
Tekoäly siis vääjäämättä muuttaa ja on jo muuttanut
työelämää ja kaikkia toimialoja. Jos tekoälyä käytetään oikein se antaa
mahdollisuuksia kehittää työtehtäviä ja liiketoimintaa uudella tavalla.
Mahdollisuuksia tulisi lähteä selvittämään organisaatioissa seuraavien Merilehdon
listaamien kysymysten avulla:
- Miten kasvattaa kilpailukykyä tekoälyn avulla?
- Miten hyödyntää dataa kaikissa liiketoiminnoissa?
- Miten nopeuttaa tekoälyn käyttöönottoa?
JYU EMBA alumni- ja
asiakastilaisuuksia järjestetään kolme kertaa vuodessa (syys-, helmi- ja
kesäkuussa) ajankohtaisten teemojen ympärille. Seuraava tilaisuus on Helsingissä, Helsinki Congress Paasitornissa 11.2.2020 teemalla ”Vastuullinen johtaminen”. Varaa päivä jo kalenteristasi!
sirpa.koponen(at)jyu.fi
Koulutuspäällikkö, alumnivastaava
JYU Executive MBA
______________________________________________________________________________
Lähteet:
Merilehto, A. Esitys 5.9.2019 JYU EMBA alumni- ja asiakastilaisuudessa
Muut lähteet:Komonen, J. 2019. Viekö tekoäly kaikki työpaikat? Tuore tutkimus antaa ihmisille lohtua.
Korhonen, K. 2018. Tekoäly terveydenhuollossa – paljon mahdollisuuksia, paljon odottelua.
Lehtonen, T. 2018. Tekoäly: uhka vai mahdollisuus.
Merilehto, A. 2018. Tekoäly – matkaopas johtajalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti