tiistai 31. toukokuuta 2022

Kaikki oli ennen paremmin – vai oliko sittenkään?

Maailmanlaajuinen pandemia, Ukrainan sota, ilmaston ääri-ilmiöt, nälänhätä – uutistarjonta täyttyy toinen toistaan masentavammista otsikoista ja uhkakuvista.

Tässä uutisvirrassa helposti päätyy ajattelemaan, että maailma on menossa aina vain huonompaan suuntaan. Epätoivo alkaa vallata mieltä, ”eihän tästä mitään tule, me ollaan hävitty tää peli”. Mutta, juuri silloin täytyy ravistella itsensä hereille takaisin todellisuuteen pois uhkapelkokauhun kierteestä. Tähän hyvänä herätyksenä voi toimia esim. viime viikonlopun Hesarin Steven Pinker -haastattelu. Mitä tarjottavaa esimerkiksi sellaisilla henkilöillä kuin psykologit Steven Pinker ja Jacques Lecomte tai lääkäri Hans Rosling voisi olla nykypäivän uhkauutisvirtojen vastapainoksi?

Heidän kaikkien sanomaa yhdistää pääajatus: ”Maailma on tällä hetkellä paremmalla tolalla kuin yleisesti uskotaan.” Tämän ajatuksen tueksi edellä mainitut asiantuntijat esittävät mm. seuraavia tilastotietoja nykymaailman tilasta:

1. Äärimmäisessä köyhyydessä elävien ja aliravitsemuksesta kärsivien määrä on puolittunut maapallolla viimeisen 20 - 30 vuoden aikana.
  2. Ihmiset ovat tänä päivänä terveempiä kuin koskaan. Ihmisen globaali eliniän odotus on pidentynyt 1950-luvulta tähän päivään 20 vuodella, reiluun 70 ikävuoteen. Alle viisivuotiaiden kuolleisuus on laskenut reilusti alle kolmannekseen.
  3. Ihmisillä on parantuneen elintason ja teknologian kehityksen seurauksena paremmat mahdollisuudet suojautua luonnonkatastrofeilta ja niiden seurauksilta myös kehittyvissä maissa. Luonnonkatastrofeissa menehtyy nykyään vain neljännes verrattuna tilanteeseen sata vuotta sitten, vaikka maapallon väestömäärä on kasvanut.
  4. Väkivaltaisen kuoleman mahdollisuus on laskenut tämän päivän maailmassa murto-osaan verrattuna esim. keskiaikaiseen Eurooppaan.
  5. Demokraattisten valtioiden määrä on kasvanut 50-luvulta lähtien muutamasta nykypäivän yli sataan.
  6. Naisten osuus kansallisissa parlamenteissa on kasvanut. n. 60 %:lla viimeisen 20 vuoden aikana.
  7. Tämän päivän maailmassa n. 90 % lapsista pääsee kouluun, myös tytöistä.
  8. Vuonna 1987 tehdyn Montrealin pöytäkirjan myötä maapallon otsonikerros on palautumassa hitaasti ennalleen, mahdollisesti vuoteen 2060 mennessä.
Kuten Pinker toteaa, maailma on menossa isossa kuvassa koko ajan parempaan suuntaan, vaikka sitä voi olla vaikea uskoa. Tämä positiivinen kehitys ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että äärimmäisessä köyhyydessä elää yhä noin 1,2 miljardia ihmistä, ilmastonmuutos etenee vääjäämättömästi tai että maailmassa on edelleen sotia ja nälänhätää.

Maailman positiivinen kehitys ei tapahdu itsestään, vaan se vaatii jatkuvaa ponnistelua, konkreettisia tekoja ja vaikuttavia yhteisiä poliittisia päätöksiä.

Joka tapauksessa, myönteiset maailmanuutiset tarjoavat positiivisen psykologian nimissä elintärkeää voimaannuttavaa sanomaa ihmiselle. Asiat ovat nykyään monessa suhteessa paremmin kuin ennen. Ja tulevaisuudessa vieläkin paremmin, jos niin vain haluamme.

Markku Laajala
,
 koulutuspäällikkö
JYU Executive MBA -koulutus
markku.laajala(at)jyu.fi
emba.jyu.fi

Lisää aiheesta:

Lecomte, J. 2017. Maailma voi paremmin kuin uskoisittekaan. Luettavissa: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/08/24/maailma-voi-paremmin-kuin-uskoisittekaan
Pinker, S. 2019. Enlightenment Now.
Rosling, H., Rosling, O. & Rosling Rönnlund, A. 2020. Faktojen maailma.