Kesä on loistavaa aikaa ajatella tai olla ajattelematta. Ajattelin kirjoittaa yhdeksi evääksi kesää varten tiiviin kesäblogin, jos joskus tekisi mieli kevyesti ja kesään sopivalla tavalla pyöritellä mielessä niitä kuuluisia sinisiä ajatuksia. Keskeinen tavoite tällä tekstillä on kiittää kaikkia erinomaisesta lukukaudesta. On etuoikeus saada tehdä yhteistyötä pätevien, energisten ja asioita eteenpäin vievien ihmisten kanssa.
Oletko koskaan miettinyt ajatuksen markkinaa? Ketä tai keitä jokin ajatuksesi kiinnostaa? Mikä oikein on ajatus? Onko ajatuksia ylipäätänsä paljon vai vähän, onko niitä koko ajan vai joskus? Mitä ajatus saa aikaan? Monta muutakin näkökulmaa voitaisiin miettiä, mutta ehkäpä vaikka nämä näköalat olisivat sopiva eväspala vaikka laiturin nokkaan mietittäväksi.
Ankarasssa ajattelussa – ja tätä vain kohtuudella kesän lämpiminä päivinä - oma ajattelu otetaan tavallistakin tiukemman ja tietoisemmin arvioinnin kohteeksi. Tavallista ajattelun virtaa hidastetaan ja katsotaan tarkemmin oman ajattelun toimintaa. Kysytään, miksi ajattelen noin kuin ajattelen? Mihin ajatteluni oikein perustuu? Otanko annettuna joitakin oletuksia, jotka eivät olisi enää tai tässä tilanteessa pakollisia ja jotka voivat siten tarpeettomasti rajoittaa myös päätöksentekoa ja toimintaa?
Tämä blogi kulkee pienen polun pätkän tuota ankaran
ajattelun reittiä. Nyt huomio kiinnitetään siihen, että millaisia markkinoita
ja vaikutuksia ajatuksellani luultavasti on ja mikä tässä erityisessä
tarkastelussa ylipäätänsä on ajatus.
Tässä tekstissä tarkasteltavaksi ajatukseksi lasketaan jokin
sellainen, jonka tuot julki. Puhe, kirjoitus. Nyt tarkastellaan jotain sellaista,
joka on myös toisten nähtävillä ja kuultavilla. Eli nyt kiinnostaa vaikka se
sininen ajatus, joka nyt saa sellaisen muodon, jonka toinen tai toiset voi
kuulla tai nähdä.
Tuo toisen mukaantulo avaa näkymän markkinaan. Kuinka tunnet
läheiset tai kaukaisemmat ihmiset tästä näkökulmasta katsottuna? Millaiset
ajatukset heitä oikeasti kiinnostavat, heihin oikeasti vaikuttavat? Pystytkö
hahmottamaan jostakin ajatuksesta, joistakin ajatuksista, kaikista ajatuksista
ketä mikin ajatus voisi kiinnostaa? Onko jossakin ajatuksessasi sellainen
räjähdysvoima, että se voisi hyvänä päivänä kiinnostaa vaikka omaa äitiä, mutta
siinä se markkina suurin piirtein olisi. Entä tunnistatko ajatuksia, jotka aidosti
kiinnostaisivat joitakin tiettyjä tahoja omassa organisaatiossa, omassa
verkostossasi, ehkä laajemminkin? Millaisia nuo ajatukset olisivat, ketkä
olisivat kiinnostuneita ja miksi? Eikö tämä olisi äärimmäisen tärkeää ajatusten
markkinoiden tuntemista?
Minusta näyttää, että tästä avautuu aika mielenkiintoinen
polun pää pohtia ajattelua ja ajatusten markkinoita. Mitkä omat ajatukseni
tunnistan, kuinka tietoisesti tuon niitä markkinoille, keille niitä tarjoan?
Millainen on ajatusteni virta? Kuinka tuota virtaa vahvistan ja monipuolistan? Mitkä
kohdat ajatusteni virrassa tunnistan sellaisiksi, jotka haluan ja päätän tuoda
julki?
Tähän tarkasteluun täytyy ilman muuta heti liittää
vaikutusten pohdinta. Mitä yritän saada ajatuksillani aikaan? Mikäli
tavoitteeni on jakaa tietoa kuinka toimin ja millaisia ajatuksia otan esille?
Entä jos tavoitteeni on energisoida, innostaa, rohkaista, avata uusia näköaloja?
Kuinka silloin valikoin ne ajatukset, jotka tuon julki? Kuinka tarkkaan
vaikutusten pohdinta ohjaa sitä mitä ajatuksia päätän tuoda markkinoille?
Rajaanko jostain syystä ajatusteni markkinoille tuontia tarpeettomasti?
Huikean mielenkiintoista on ajattelun ajattelu. Mutta
nyt on paikallaan toivottaa aurinkoista kesää! Sopivasti sinisiä ajatuksia.
Paljon mansikoita ja mustikoita.
Ari Manninen
Johtaja, JYU Executive Education
ari.manninen(at)jyu.fi
linkedin.com/in/arimanninen
JYU EMBA. Menesty johtajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti