EMBA-opiskelijoilla on tilanne päällä, on organisaatio johdettavana ja kehitettävänä. Tässä asetelmassa tutkimuksen tekeminen on oma erityinen asetelmansa. Monien EMBA-opiskelijoiden kohdalla tutkimus on oman organisaation strateginen kehittämishanke.
Yleisestikin yksi osa tutkimusta on empiria, se aineisto,
jonka pohjalta maailmasta, organisaatioista ja ihmisestä osataan sanoa
tutkimuksen lopussa enemmän kuin alussa. EMBA-tutkimuksessa aineisto tulee
tyypillisesti tekijän omasta kokemusmaailmasta. Joskus painottuu oma eletty
elämä ja johtamis- ja kehittämiskokemukset. Joskus painottuu pyrkimys ymmärtää
syvemmin ja monipuolisemmin oman organisaation toimijoita, asiakkaita tai
vaikka yhteistyökumppaneita. Usein menetelmänä ovat eri tyyppiset haastattelut,
tilanteisiin osallistumiset ja jopa tutkimuksen kannalta mielenkiintoisten
tilanteiden rakentamiset tukimusta varten. Myös tekeminen, muutoksen johtaminen
ja muutosdynamiikan analysointi on usein mukana empirisessä työskentelyssä.
Tätä erityistä empiiristä asetelmaa aloin jälleen kerran
miettimään kun valmistaudun 18.3.2024 EMBA tutkimusseminaariin, jossa EMBA-töiden
tekijät esittelevät tutkimustensa tämän hetkisiä tilanteita ja töistä käydään
yhteistä keskustelua. Usein tärkeä pohdinnan kohde on tarkka ja todellisia
etenemisen mahdollisuuksia avaava tutkimustehtävä, mutta myös töiden empiirinen
osuus on usein ideoinnin kohteena.
Tällä kertaa uudeksi erityiseksi elementiksi pohdintaan
nousi tosi elämä ja empiria. Kuten sanottu, EMBA-opiskelijoilla on
tyypillisesti strateginen kehittäminen tutkimisen kohteena ja siten tiukka
ankkurointi todellisuuteen ja sen muuttamiseen. Usein kuitenkin tutkimukseen
liittyvä empiria luodaan jossain määrin erikseen. Esimerkiksi valitaan
tutkimuksen kannalta keskeisiä henkilöitä vaikkapa haastateltaviksi. Joskus
taas rakennetaan vaikka jokin ideointipalaveri tai innovointitilaisuus, jossa
samalla työstetään empiriaa tutkimusta varten. Nämä kaikki ovat erinomaisia
tapoja rakentaa tutkimuksen empiriaa.
Kuitenkin joskus EMBA-tutkimuksissa empiria voi tulla
suoraan tosi elämän tilanteista, niistä tilanteista, joissa strategiaa tehdään
ja viedään käytäntöön. Tämä on mahdollista, koska EMBA-opiskelijan rooli
organisaatiossa on päätöksentekijän ja kehittäjän rooli. Tuo rooli ja sitä
kautta ainutlaatuinen mahdollisuus olla täysin mukana tosi elämän tilanteissa
voi olla yksi EMBA-tutkimuksen erityinen vahvuus ja oikeastaan myös
erottumistekijä suhteessa moneen muuhun tutkimukseen.
Tämän blogin tarkoitus on virittää miettimään oman
tutkimuksen, erityisesti EMBA-tutkimuksen empiiristä asetelmaa ja siihen
liittyvää metodia. Yksi seikka kuinka EMBA-tutkimus eroaa muusta strategisesta
kehittämisestä on tekijän huolellinen ja monipuolinen tutkimusasetelman ja myös
valitun tutkimusmenetelmän pohdinta ja avoin arviointi. Tuo pohdinta on
analysointia omasta tekemisestä tutkimuksena, jossa luodaan tietyn tunnistetun
ja itse kootun empirian kautta uutta ymmärrystä, ideoidaan erilaisia etenemisen
vaihtoehtoja ja myös rakennetaan uutta tekemisen perustaa.
Niinpä EMBA-tutkimuksessa on paikallaan tarkan
tutkimustehtävän lisäksi myös paneutua siihen kuinka uutta ja syvempää
ymmärrystä haetaan. Voi kysyä, mikä on omassa tutkimuksessa viisastumisen
perusta. Tällöin tullaan vahvasti myös empirian ja metodin pohdintaan. Tässä
kohtaa ei taida vielä edes tämän ajan tekoäly (tilanne maaliskuu 2024) auttaa,
vaan tarvitaan todelle huolellista tutkijan ja strategisen kehittäjän omaa ajattelua
siinä erityisessä tilanteessa, jossa hän toimii. Millaista empiriaa voin käyttää,
millainen empiria on tutkimustehtäväni kannalta kaikkein merkityksellisintä,
millainen empiria ja sen kanssa työskentely vie parhaalla mahdollisella tavalla
tekemisen suuntaan ja auttaa organisaatiota kehittymään?
Uskoisin, että näihin empiria- ja menetelmäpohdintoihin voi
hyvin liittyä myös pohdinta siitä, että voisiko EMBA-työni empiria tulla
suoraan tosi elämän tilanteista. Tutkimuksissa on aina tärkeää kyky olla
tietoinen siitä mitä tekee ja kyky löytää eri vaihtoehtoja sekä kyky valita
perustellen minkä viisastumisen vaihtoehdon valitsee. Tätä kykyä tarvitaan erityisesti
tutkimuksen empiirisen asetelman tunnistamisessa, empirian keräämisessä ja kuvaamisessa
sekä tätä kaikkea arvioivan oman menetelmän eli metodin pohtimisessa. Samalla
EMBA työn tekijän on hyvä tunnistaa, että jo empirian kokoamiseen liittyvä
tekeminen omalta osaltaan vaikuttaa siihen millaisia vaikutuksia koko
tutkimushankkeella tulee olemaan.
Kokemuksesta tiedän, että EMBA tutkimukset ovat vaikuttavia luettavia ja niiden kautta organisaatioiden strategista kehittämistä viedään vahvasti eteenpäin. Toisin sanoen EMBA töiden ansiosta tosi elämässä tapahtuu. Tämä blogin kysymys kuuluu, että kuinka tosi elämän on syytä ja mahdollista olla mukana jo tutkimuksen empiriassa ja miten tällainen tosi elämän elementti on tutkimuksessa järkevä rakentaa?
Tämä kysymys jokaiselle harkittavaksi, organisaatiot ja strategisen kehittämisen asetelmat ovat eri organisaatioissa erilaisia. EMBA-työn tekijällä on tutkijan vapaus, etsiä ja löytää ratkaisu, joka vie ymmärrystä tutkimustehtävän kysymyksen suunnassa syvemmäksi ja samalla luo organisaation strategiselle tekemiselle ja kehittämiselle vahvaa perustaa.
Toivotan ajatuksen lentoa, uusien näköalojen löytämistä ja parasta menestystä kehittämistyöhön.
Ari Manninen
johtaja, JYU Executive Education
ari.manninen(at)jyu.fi
emba.jyu.fi
JYU Executive MBA. Menesty johtajana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti