maanantai 11. huhtikuuta 2016

Tulevaisuuden johtajuustekijä: ihmissuhdetaidot

Executive MBA Tulevaisuuden liiketoiminta -kurssin kouluttaja, professori Katariina Kemppainen tarjosi kuuntelijoilleen uusinta tietoa älykkäistä ja kestävistä toimitusketjuista sekä toimitusketjujen kehittymisestä. Jokainen 25-henkisen ryhmämme osallistuja sai pohdittavaksi kysymyksen: Miten minä opin?

Mitä lähetys- ja vastaanottokanavia sinä käytät?

Hyvä vuorovaikuttaja selvittää keskustelukumppaninsa vastaanottokanavan ja huomioi sen kommunikoinnissaan. Miten sinä parhaiten opit? Oletko

• visuaalinen
• loogis-järkevä
• auditiivinen vai
• kinesteettinen?

Taitava kommunikoija oivaltaa nopeasti kenelle on parempi toimittaa kuvallista materiaalia, kenelle pitää lähettää tiedot kirjallisessa muodossa etukäteen, kenen kanssa on parasta jutella ja kenen kanssa kannatti pohtia kasvokkain ”mitä me tälle asialle voisimme tehdä”.

Kaksi tärkeää ii:tä

Tämän päivän työelämässä on ensiarvoisen tärkeä omata ihmissuhdetaitoja: oivaltaa esimerkiksi miten tasavertaisessa johtajistossa kunkin kanssa tulee viestiä, jotta saa ajamaansa asiaa edistettyä. Vertaista ei voi käskyttää, eikä sen puoleen useimmissa tapauksissa voi alaisiakaan.

Sekä ongelmanratkaisutaidot että viestintä-, ihmissuhde- ja neuvottelutaidot pitäisi sisällyttää jo peruskoulussa lasten opintosuunnitelmaan. Isot ii:t onnistuneessa, kestävän kehityksen työympäristössä ja kommunikoinnissa ovat

• Ihminen ja
• Ihmissuhdetaidot

Muutos lähtee itsestä

Muutos lähtee aina kaikista meistä itsestämme. Kriisien aika vaatii hyvää johtamista ja sujuvaa kommunikointia. Ei hätää, jos ei sattunut saamaan huippu-diplomaatin geenejä äidinmaidossa. Taitoa tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa voi oppia. Jotta talous voi kehittyä kestävään suuntaan, ihminen on nähtävä tärkeänä osatekijänä, siis me kaikki omine ominaisuuksinemme.

Resepti hyvästä erinomaiseksi: hallitse kestävän kehityksen vuorovaikutustaidot

Tieto ja substanssiosaaminen tämän päivän johtajatyössä tai kenenkään muunkaan työssä ei pelkästään riitä. Erinomaisuuteen tarvitaan toinen puoli lisää. Kestävän kehityksen vuorovaikutus nousee keskiöön.

Tietoisuusjohtaminen on sekä vuorovaikutustaitojen lisäämistä että omien sisäisten jumien ja ajattelun avaamista laajemmalle kaistalle. Nykytyössä, ihan samoin kuin kotioloissakin, oman itsen kehitystyö on huomattava menestystekijä. Puhumattakaan siitä, että se on myös onnellisuustekijä.

- Hyvin toisten kanssa toimeen tuleva tulee toimeen myös itsensä kanssa. -

Marja Koivisto
marja.koivisto(at)tietoisuusjohtaminen.fi