Me olemme Suomessa eläneet jo
useamman vuoden heikon talouskehityksen ja alijäämäisen valtiontalouden aikaa. Julkinen sektori tulee
olemaan heikosta taloustilanteesta johtuen suurien sopeutusten ja uudistusten
kohteena kuluvalla hallituskaudella.
Kun
hallitusohjelmaa lukee
tarkalla silmällä, voidaan havaita, että tavoitteena olevissa uudistuksissa
piilee merkittävä mahdollisuus julkisten palvelujen laadun, asiakaslähtöisyyden
sekä tuottavuuden samanaikaiseen parantamiseen.
Toisaalta samaan aikaan rahoituksen merkittävissä leikkauksissa on läsnä
riski organisaatioiden liialliseen sisäiseen tehostamiseen, joka voi johtaa
julkisten palvelujen laadun ja asiakastyytyväisyyden
heikkenemiseen.
Julkisella sektorilla
organisaatioiden rakenteet ja prosessit on perinteisesti suunniteltu siten,
että palvelun tuottamiseen käytettävissä olevat resurssit eli työntekijät,
tilat ja laitteet ovat mahdollisimman tehokkaassa käytössä. Korkea resurssitehokkuus onkin
lähtökohtaisesti järkeenkäypää verovaroilla tuotetuista palveluissa
maksimaalisen hyödyn saavuttamiseksi. Korkealla resurssitehokkuudella on
kuitenkin hintansa ja vaikutuksensa. Monesti asiakas joutuukin tyytymään
järjestelmän ehdoilla tuotettuihin julkisiin palveluihin. Monella meistä on
kokemuksia pitkistä jonotuksista ja odotusajoista sekä palveluiden
tuotantojärjestelmän ehdoilla toimimisesta.
Perinteinen tehokkuusajattelu on
toiminut kohtuullisesti nykyisessä pääosin suljetussa ja vain vähäisesti
tulosohjatussa julkisten palvelujen tuotantojärjestelmässä. Jatkossa tämä ei
kuitenkaan enää riitä, koska palvelun laadun ja tulosten merkitys on kasvamassa
kilpailun myötä myös julkisella sektorilla. Toisaalta toiminnan jatkuva
tehostaminen pelkästään sisäisten resurssien karsimisella voi johtaa myös
palvelun laadun heikkenemisen kierteeseen. Laadun heikkenemisellä voi olla
suuria vaikutuksia asiakastyytyväisyyteen, organisaation imagoon ja tuottavuuteen.
Julkisen sektorin uudistuksista
näkyvin lienee tällä hetkellä sosiaali- ja
terveydenhuollon uudistus. Sote-uudistuksessa on keskeisenä
tavoitteena, että kansalainen voi jatkossa itse valita palvelunsa julkisen,
yksityisen tai kolmannen sektorin palvelun tuottajalta. Laaja valinnan vapaus
johtaa siihen, että asiakas valitsee omien tarpeidensa ja laatuvaatimusten
näkökulmasta parhaimman ja soveltuvimman palveluntuottajan. Rahoitus ohjautuu
aikaisemmasta poiketen siis asiakkaan mukana hänen itse valitsemalleen
palveluntarjoajalle. Tämä muutos tuo julkiselle sektorille uusia toimijoita
kilpailemaan asiakkaista.
Ansaintalogiikan muuttuminen avaa julkiselle
sektorille kokonaan uuden "pelitilanteen" - palvelun laadulla
kilpailemisen. Yksityisille palvelun tuottajille tämä on tuttu
toimintaympäristö, mutta julkisille palvelun tuottajille tilanne on aivan uusi.
Julkisten palveluiden laadulla ja
asiakaskokemuksella on tulevaisuudessa siis entistä suurempi merkitys. Tämä
vastaava kehityssuunta on etenemässä sosiaali- ja terveydenhuollon lisäksi myös
muilla julkisen sektorin osa-alueilla kuten esimerkiksi koulutuksessa.
Muutokset edellyttävät julkisorganisaatioilta strategisen painopisteen
siirtämistä resurssitehokkuudesta asiakas- ja palvelukeskeisyyteen.
Tämä ohjaa väistämättä siihen,
että julkisen sektorin organisaatioiden tulee kiinnittää huomiota yhä enemmän
asiakastyytyväisyyteen ja asiakkaiden kanssa tapahtuvaan vuorovaikutukseen
kustannusten hallintaa kuitenkaan unohtamatta. Asiakkaan tarpeiden syvällisempi
ymmärtäminen on välttämätöntä, jotta organisaatio voi todella parantaa palvelun
laatua sekä keskittyä asiakkaalle arvoa luovien palveluiden tuottamiseen.
Palvelukeskeinen strategia vaatii
kuitenkin selkeän suunnan muutoksen organisaation johtamistapaan ja
kulttuuriin. Johdon mielenkiinnon on kohdistuttava ensijaisesti työsuoritusten
sisäisen tehokkuuden tarkastelusta ulkoisiin eli asiakkaille koituvien hyötyjen
edistämiseen. Palvelukeskeisyys edellyttää myös vahvaa organisaatiokulttuuria, joka
edistää hyvän palvelun ja asiakaskeskeisyyden
arvostusta.
Asiakaskeskeisyydellä voidaan
vaikuttaa myös organisaation toiminnan tehokkuuteen ja tuottavuuteen, kun keskitytään
asiakkaan arvon tuottamisen kannalta keskeisiin palveluihin ja karsitaan pois
ei-arvoa tuottavat työvaiheet.
Palvelukeskeiseen strategiaan ja asiakaskeskeisyyteen panostamisella saadaan organisaatioon parhaimmillaan luotua positiivinen kierre, joka johtaa asiakastyytyväisyyden parantumiseen, henkilöstön työilmapiirin kohenemiseen ja motivaation kasvuun. Nämä seikat heijastuvat positiivisesti organisaation imagoon, organisaatiokulttuuriin sekä tuottavuuden ja sisäisen tehokkuuden paranemiseen.
Palvelukeskeiseen strategiaan ja asiakaskeskeisyyteen panostamisella saadaan organisaatioon parhaimmillaan luotua positiivinen kierre, joka johtaa asiakastyytyväisyyden parantumiseen, henkilöstön työilmapiirin kohenemiseen ja motivaation kasvuun. Nämä seikat heijastuvat positiivisesti organisaation imagoon, organisaatiokulttuuriin sekä tuottavuuden ja sisäisen tehokkuuden paranemiseen.
Sami Tikkanen, EMBA-opiskelija
Menestyksen Strategiat –ohjelman 2015-2016 osallistuja
Blogikirjoitus kirjasta Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Christian Grönroos, 2010 WsoyPro
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti