
Kumppanuudesta odotetaan pelastusta moneen lokaaliin ja globaaliin ongelmaan. Kumppanuuteen kuuluva välittäminen vaikuttaa innostuneen ja innovoivan yhteistyöilmapiirin syttymiseen, laadullisen lisäarvon tuottamiseen, yksilön myönteiseen itsetunnon vahvistumiseen ja sen myötä työhyvinvointiin ja lisävuosiin työelämässä jne.. Kaikkiin näihin tavoitteisiin liitetään välittäminen. Maailmanlaajuisesti kumppanuus on ennen kaikkea vastuunottamista ja oman toiminnan seuraamusten vahtimista.

Koulutuspalveluja tarjoavan organisaation edustajana koen, että kumppanuusodotukset koskevat myös koulutuksen järjestämistä. Koulutus ei voi olla tuote, joka nautitaan tarjottimelta kumpikin voittaa -periaatteella, vaan se on monimuotoisen neuvottelun tulos, jossa rooleja ohjaa moraalinen vaatimus hyvästä ja toisen huomioimisesta. Todistusta ei pitäisi antaa, ellei tavoite täyty. Sitä ei myöskään kannattaisi vastaanottaa ilman, että on opittu.
Tämä tarkoittaa sitä, että yhteen tullaan tietoisina tarpeista ja tavoitteista ja ollaan valmiita kohtaamiseen. Opiskelija tekee parhaansa auttaakseen opettajaa opettamaan häntä oikein. Opettaja ei puolestaan ole framilla toteuttaakseen omia intressejään, niittääkseen mainetta, kerätäkseen suorituksia tai päästäkseen helpolla. Kysymys on kumppanuudesta!
Sähköinen viestintä voisi olla käyttökelpoinen väline kumppanuustaitojen kehittämisessä. Kun ihmiset ovat tiiviimmin keskenään yhteydessä, tarjoutuu oivallinen tilaisuus hioa myös kommunikaatiotaitoja informaation siirron ohessa. Tekstin pysäyttäminen ja kuunteleminen kannattaa! Suomalaista ei tahtonut saada laulamaan ennen karaokebaarien perustamista. Nyt ilta illan jälkeen Carusot kokoontuvat intoutumaan ja nauttimaan. Samalla esiintymisrohkeus ja – taidotkin ovat tehneet tiikerinloikan. Entisen koulun kuristavat laulutunnit ovat unohtuneet. Ei paha! Voisiko myös sosiaalinen media opettaa uutta dialogia, johon toisen hallintaan ja valitettavan usein tyrmäämiseen perustuva arjen puhekulttuuri ei yllä? Suurin opettajan työn ongelma on, miten ohjata, neuvoa, opastaa mitätöimättä toisen osaamista? Sama koskee myös johtamista.
Pateettisen tekstini loppukevennykseksi lainaus ilmoituksesta. Luin sen taannoin Siri Hustvedtin kirjasta Amerikkalainen elegia: ”Kadonnut vanha kollikissa. Tuntomerkit: Vasen silmä sokea, ontuu toista etujalkaa, korva repaleinen, turkki harva ja takkuinen. Tuntee nimen: Onnenpekka!”
Kannattaa välittää!
erkki.takatalo(at)jyu.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti