Viisaat väittävät, että Suomen taloudellisen nousun kannalta tärkeintä on myynti ja sen kehittyminen. Ennakoidaan, että tulevaisuudessa Suomesta tulee ammattimaiseen myyntiin nojaava kansa. Jotta tulee myyntiä, tarvitaan markkinointia. Jatkossa ei kuitenkaan riitä, että markkinointiyksikkö hoitaa homman, vaan organisaatioiden ja yritysten menestymiselle on oleellista, että jokainen sen jäsen ilmentää markkinointihenkisyyttä jokapäiväisessä työssään. Mitä tämä tarkoittaa esimerkiksi koulutuksen järjestäjille?
Itse ajattelen tämän
tarkoittavan, että ammattikorkeakoulusta valmistuvat ammattilaiset ovat myös
markkinoijia. Opiskelijat ovat käveleviä mainostauluja, joiden markkinaviestit
leviävät tehokkaasti ympäri Suomea. Vanha sananlasku hyvästä ja pahasta
kellosta on täysin totta. Ja nykyisessä some-maailmassa se kuuluu laajoille
joukoille, heti ja kauas.
Itse asiassa opiskelijat eivät ole vain markkinoijia, vaan
myös myyjiä. Daniel H. Pink on kirjoittanut kirjan ”To Sell is Human”, jossa
hän väittää, että jokainen meistä on myyjä - halusimmepa sitä tai emme. Hän
väittää, että suuri osa tämän päivän ja tulevaisuuden työstä on myyntiä eli
vaikuttamisviestintää. Pinkin mukaan käytämme 40 % työajastamme jonkin
ajatuksen tai idean myymiseen toiselle henkilölle. Miten sinä teet, kun haluat
saada jonkin asian läpi joko kotona, harrastuksissa tai työssä? Varmasti vaikutat
vastapuoleen ja hänen tunteisiin saadaksesi tahtosi läpi.
Opettaja vaikuttaa opiskelijoihin
niin, että he kiinnittävät huomionsa opettajaan ja sen mukana opetettavaan
asiaan. Tätä voi soveltaa varmasti monessakin organisaatiossa. Miten innostaa vaikkapa
empivä opettaja mukaan kansainväliseen toimintaan, saada hänet alttiiksi
jollekin uudelle, johon ei välttämättä ole valmista toimintakaavaa ja jonka
eteen joutuu ponnistelemaan? Pelkät järkiperustelut eivät aina toimi, vaan
paketissa pitäisi olla mukana se kiinnostuksen juuri hänen kohdallaan herättävä
asia.
Pelin henki on, että jokainen kohtaaminen asiakkaan kanssa
pitää hyödyntää. Tämä ei ole ristiriidatonta, sillä koulutusorganisaatioissa on
totuttu siihen, ettei opettajan erityisesti tarvitse markkinoida tai myydä –
opiskelijoita tulee muutoinkin ja tietyille opintojaksoille opiskelijan täytyy
osallistua joka tapauksessa saadakseen tutkinnon. Kokonaan toinen kysymys on,
onko opiskelija asiakas?
Opettajan tärkein myytävä tuote on nimeltään ”koulutus
ja osaaminen”. Opettajan tulee siis saada opiskelijat vakuuttuneeksi
tunnetasolla opetettavan aiheen tärkeydestä – siis toimia niin, että opiskelija
”haluaa ostaa” heiltä osaamista. Opetuksen laatuun liittyvät pulmat
saatettaisiinkin ratkaista kohdistamalla huomio opetuksen ammattilaisten
taitoon, tapoihin ja teknologioihin vaikuttaa opiskelijaan eli ”myyntiin”. Koulutusmaailma
toimii varsin perinteisesti ja muutokset ovat tapahtuneet hitaammin kuin
yrityselämässä, ainakin tähän asti. Nyt näyttää siltä, että koulutuksen
kentälläkin muutokset ovat arkipäivää. Kuinka tuota kellon kuulumista voisi seurata?
Henkilökohtaisen viestinnän osuus markkinoinnissa on
merkittävä. Juuri kukaan ei enää lue paperiläpysköitä, vaan seuraa mitä
ystäväpiirissä ja sosiaalisessa mediassa keskustellaan. Tiedämmekö, mitä tämä
keskustelu on? Valistuneita arvauksia on, mutta ei systemaattista seurantaa. Tieto siitä, mitä kustakin ammattikorkeakoulusta
puhutaan somessa, on arvokasta organisaation kehittämiselle. Kaikki
koulutusorganisaatiot eivät ole olleet mukana
somessa vielä kovinkaan kauan. Hyviä kokemuksia on esimerkiksi siitä, että
oppilaitoksen kansainvälistä toimintaa tuodaan aktiivisesti esille Facebookissa.
Ja siitä tykkäävät niin henkilökunta kuin opiskelijat. Opiskelijan kokema hyvä
työssäoppimisjakso ulkomailla välittyy parhaiten muille juuri tuon opiskelijan
puhumana ja niitä kanavia käyttäen, joissa nuoret keskustelevat.
Toisaalta pelkkä kellon kuuleminen ei ole jatkossa riittävää,
sillä markkinasuuntautuneessa ajattelussa asiakkailta, tai tässä tapauksessa
opiskelijoilta, ei enää ainoastaan selvitetä heidän kokemuksiaan, vaan heidän
kanssaan yhdessä kehitetään opetusta. Palautteita olemme tottuneet keräämään ja
jatkokehittämisideoitakin kysytään, mutta olemmeko todella valmiit ottamaan
opiskelijat kehittämään oppimista yhdessä kanssamme? Tähän varmasti tarvitaan
myös asennemuutosta, ehkä uusi sukupolvikin. Opiskelija on aktiivinen
kehittämiskumppani. Hyvää kelloa on mukava kuulla, mutta huonon kellon tulisi
saada aikaan muutoksia.
ONKO OPISKELIJA ASIAKAS?
Tulevaisuudessa ikäluokkien pienentyessä
koulutusorganisaatiot kilpailevat yhä enemmän opiskelijoista ja nimenomaan
lahjakkaista ja motivoituneista opiskelijoista. Hyvien hakijoiden saaminen on
mitä suurimmassa määrin markkinoinnin kysymys. Koulutusorganisaatioiden
positiivisen ja tarkkaan harkitun markkinoinnin ja viestinnän avulla luodaan
mielikuvaa sympaattisesta toimijasta. Sympatia kanavoituu jossakin vaiheessa
resurssiksi. Sanotaan, että todelliset kassavirrat voivat tulla vain hyvin
johdetuista asiakassuhteista. Opiskelijat ovat asiakkaitamme ainakin
strategiapapereissa, mutta kuinka usein todellisuudessa toimimme asiakas
edellä?
Koulutusorganisaatiossa asiakas-käsite ei ole aivan
yksiselitteinen. Onko opiskelija asiakas? Opiskelija saa tuotteena opetusta,
osaamista ja viime kädessä tutkinnon. Opiskelija ei perinteisessä mielessä ole
asiakas, koska hän ei maksa palvelusta vaan Suomi maksaa asiakkaan puolesta.
Opiskelija ei edusta perinteistä asiakasta siinäkään
merkityksessä, että koulutus pyrkisi täysin tyydyttämään asiakkaan tarpeet ja
vain palvelemaan asiakkaita. Opiskelija-asiakas ei nimittäin aina koe
tarvitsevansa sitä opetusta, jota opetussuunnitelman mukaan tulee opettaa ja
opiskelijan myös omaksua. Hän saattaakin kokea osan opetettavista aihealueista
aivan turhaksi tulevan ammatin kannalta. Kuolematon lause opiskelijalta on,
että minä en tule tarvitsemaan tätä ruotsin kieltä missään, ja se on erittäin
usein kuultu toteamus varsinkin itäisessä Suomessa.
Opetus ei aina tyydytä opiskelija-asiakkaan tarpeita
siinäkään mielessä, että se tarjoaisi ns. instant-tietoa juuri tähän
hetkeen. Opiskelijoiden kärsivällisyys
ei aina riitä siihen, että tiedon hyöty osoitetaan opiskelun edetessä ja
myöhemmin työelämässä, ja että tiedolla on siirtovaikutus.Vaikka esimerkiksi
ammatillisessa erityisopetuksessa opiskelijoiden osaaminen ja erityisen tuen
tarve ovat oppimisen lähtökohtana ja heille tarjotaan yksilöllisiä reittejä
työelämään, niin opiskelija ei kuitenkaan voi tilata mieleistään opetusta vaan
palvelutuotetta määrittävät tutkinnon osaamisvaatimukset.
Tästäkin huolimatta koulutusorganisaatioiden rakenteiden ja
prosessien tulisi olla viime kädessä suunniteltu palvelemaan juuri
opiskelija-asiakasta.Ilman tätä markkinoinnin johtoajatusta, on koulutusorganisaatioiden toiminta suurelta osin tarkoituksetonta. Uskomme, että markkinaorientoituneet
ja asiakkaan tarpeet huomioon ottavan organisaatiot ovat suhteessa muita
tuloksellisimpia. Voidaan olettaa, että asiakasorientoituneessa koulutusorganisaatiossa myös opiskelun keskeyttämiset pysyisivät kurissa ja
tutkintoja syntyy, koska koulutusprosessi on opiskelijan eli asiakkaan
näkökulman huomioiva.
Markkinointihenkisyys koulutusorganisaatiossa ei ole ristiriidatonta, sillä siellä on totuttu siihen, ettei opettajan tarvitse markkinoida – opiskelijoita tulee muutoinkin ja tietyille opintojaksoille opiskelijan täytyy osallistua joka tapauksessa saadakseen tutkinnon. Opettajien ei siis tarvitse myydä tai markkinoida toistaiseksi opetustaan juuri mitenkään.
Markkinointihenkisyys koulutusorganisaatiossa ei ole ristiriidatonta, sillä siellä on totuttu siihen, ettei opettajan tarvitse markkinoida – opiskelijoita tulee muutoinkin ja tietyille opintojaksoille opiskelijan täytyy osallistua joka tapauksessa saadakseen tutkinnon. Opettajien ei siis tarvitse myydä tai markkinoida toistaiseksi opetustaan juuri mitenkään.
Enää ei riitä, että opiskelijoilta tiedustellaan toiveita ja kerätään palautetta annetusta opetuksesta. Asiakkaan eli opiskelijan tarpeet huomioon ottava oppilaitos kehittää opetusta ja opintojaksoja yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelija on aktiivinen kehittämiskumppani eikä passiivinen opetuksen vastaanottaja tai palautteen antaja. Olennaista on, että opiskelija on toiminnan keskiössä. Mutta olemmeko koulutusorganisaatiossa ymmärtäneet hyödyntää riittävästi opiskelijaa opetuksen kehittämiskumppanina? Miten opetus muuttuisi, jos opiskelijat voisivat nykyistä enemmän vaikuttaa siihen?
Executive MBA-opiskelijat,
Katri Ryttyläinen-Korhonen ja Mari Kontturi
Kirjoittajat ovat osallistujina Menestyksen Strategiat 2013-2014 -ohjelmassa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti