maanantai 14. joulukuuta 2020

"Miten korona on vaikuttanut, onkos teillä EMBA-opiskelijoita riittänyt?"

Otsikon kysymyspari on esitetty minulle kuluvana vuotena monta kertaa. Tuntuu että korona-tiedusteluista on tullut osa työelämän small talkkia. Ja aikamoinen vuosihan tämä on ollut. Arvelin keväällä että korona tekee digiloikasta kolmiloikan. Niin siinä pitkälti kävi. Hybriditoteutusten edellyttämän kaluston lisäksi myös niiden käyttöön tarvittavan osaamisen määrä on karttunut huimasti.

Verkkopedagogiikan ja toteutustekniikan lisäksi korona on vaikuttanut EMBA-koulutuksen sisältöihin. Kuluvana vuotena on syvennytty johtamisen erityishaasteisiin koronan aikaan, digimarkkinointiin, kriisiviestintään jne. Koronaan kytkeytyvät johtamisen ja liiketoiminnan haasteet ovat näkyneet myös EMBA-lopputöiden ja kurssihankkeiden aiheissa.

Korona haastoi ja työllisti meitä koulutuksen järjestäjiä rajusti. Toisaalta aikaa vapautui esimerkiksi työmatkustamisen vähentyessä. Päätimme myös satsata tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Käynnistimme Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitoksen kanssa johtajan oppimiseen pureutuvan laajan tutkimushankkeen. Tästä tulette kuulemaan tulevien blogien muodossa varmasti lisää.

No mitä seuraavaksi? Osa katsoo että mikään ei palaa ennalleen ja koronan jälkeinen aika tulee olemaan uusi normaali. Toiset puolestaan odottavat tunnelman vapautuvan ihmisen päästessä taas kohtamaan toisiaan, ennakoiden uuden iloisen 20-luvun koittavan. EMBA-koulutuksen osalta näen piirteitä molemmista kehityskuluista. Blended learning digi-näkökulmineen on tullut jäädäkseen. Toisaalta ihmisten live-kohtaamiset ovat yhteisöllisen oppimisen ja verkostoitumisen näkökulmasta lähes korvaamattomia. Niillekin on taatusti tilausta kunhan korona saadaan hallintaan.

Ai niin, se kysymys että onkos opiskelijoita riittänyt? On riittänyt. Koronavuotena 2020 EMBA-ohjelmassa aloitti ennätysmäärä opiskelijoita, peräti 58! Moinen määrä EMBA-kehittymisinvestointeja viestii siitä, että jatkuva oppiminen ja uusiutuminen on kenties olennaisempaa kuin koskaan.

kotitoimistolta,
Pasi Aaltola
EMBA-ohjelman johtaja
pasi.aaltola(at)jyu.fi

2 kommenttia:

1. That’s never a pleasant expertise, but with a 3D printer useful, you won’t ever need to fret about it once more. This is for certain one of the useful 3d printing ideas on our listing. You can also create mini topographies in your 3D printer, after which turn them into cute objects for home or office! Worth exploring, this is one of the|is amongst the|is doubtless certainly one of the} most fascinating 3D printer designs. Definitely among the many most fascinating and funky issues to 3D Plastic Shower Caps print on this listing , the dragonfly is a tiny little flying machine you can to|you possibly can} whip up in a short time|a brief while}. It’s perfect for offering slightly leisure in your children on a rainy day.

VastaaPoista