Olen tullut tekemään
tänne vakuutuksia
Kova ääni kuului jo kauas. "Teillä ei ole täällä asiakaspalvelua ollenkaan. Mitä tämä oikein
tarkoittaa?"
Huomioni kiinnittyi finanssialan yrityksemme tornitalon ala-aulassa
harmiaan äänekkäästi purkavaan toppatakkiseen rouvaan. Asiakas. Olin
kiirehtimässä lounastapaamiseen ulos talosta.
"Minä olen tänne varta vasten kävellyt tekemään vakuutuksia."
Pipon alla ryppyiset kasvot olivat mieliharmista punaiset.
Aula oli täynnä väkeä, omia ja vieraita. Odottamassa jotain,
menossa lounaalle, tulossa tapaamiseen. Ehkä joku muukin etsi asiakaspalvelua.
Aika ikään kuin hidastui tai jopa pysähtyi, kun me kaikki seisahduimme
kuulemaan palvelukanavapettymystään purkavaa asiakasta. Hämmentävä tilanne ns. kerrosteoreetikolle,
joka ei arkipäivän eläviä liveasiakkaita juuri koskaan eikä ainakaan aikatauluttamatta
kohtaa. Niin minä kuin luultavasti moni muu talon omasta väestä odotti, että
jostain pyrähtäisi joku muu, joka ottaisi ohjat käsiinsä ja korjaisi tilanteen.
Joku muu?
Tajusin onneksi mennä lähemmäs ja kysyä, voinko auttaa. Ja sain
napattua vanhan rouvan pyöröovien imusta syrjemmälle. Hetken hän vielä purki kiukkuaan. "Miksi te olette olemassa, jos teillä ei ole asiakaspalvelua?"
Niin. Miksi me olemme olemassa? Kysymys on niin relevantti. Pysäyttävä.
Ihan häntä vartenhan me. Mehän kerromme kaikenlaisissa
julkaisuissa ja yhteyksissä olevamme juuri sitä varten, että hoidamme hänen
elämänturvansa kuntoon, kun tarve on.
Asiakkaan valitsemassa
kanavassa
En edes tiedä, halusiko hän vakuuttaa talven Kanarian
reissun vai oliko hänellä kenties isompi turvan tarve. Yhtä kaikki. Hän oli
tullut meille ja parasta mitä meillä oli siinä kohdassa tarjota, oli huomaamaton
Asiakaspalvelu ajanvarauksella -kyltti ovessa ja vahtimestarin opastus
lähimpään palvelevaan pisteeseen kaukana toisessa kaupunginosassa.
Ei siis ihan lähellä. Eikä kauhean helposti. Näin siinä sieluni
silmillä rouvan seikkailemassa lähiliikenteen bussilla kohti remontin takia
väliaikaistilassa olevaa toista toimistoa.
Ei hyvä. Vaikka tapahtuikin asiakkaan valitsemassa
kanavassa. Se vaan välillä johtaa vähän konstikkaisiin tilanteisiin. Aulan
vahtimestari tarjosi hänelle toista toimipistettä ja minä siinä ehdotin, että
joku voisi hänelle soittaa. Kumman vain hän nyt haluaisi. Koska asia ei ollut
juuri sen nimenomaisen tunnin asia, sovimme, että etsisin hänelle henkilön,
joka soittaisi.
Naputtelin nimen ja numeron ainoaa käsillä olevaan
muistiinpanovälineeseen kännykkään ja rukoilin mielessäni, ettei se katoaisi
bittiavaruudessa. Asiakas katosi rauhoittuneena joulukuiseen Espooseen.
”Asiakkaan pitää
tajuta, miten asiat täällä tehdään”
Ällistyttävän monet palvelualan yritykset toimivat
samanlaisten periaatteiden mukaan, toteaa Alf Rehn kirjassaan
Vaaralliset ideat, toisenlainen kirja luovuudesta (2012). Asiakkaan
odotetaan käyttäytyvän ihmisiksi, suunnittelevan asiat etukäteen ja
virka-aikaan sekä lähestyvän meitä meidän tarjoamassamme kanavassa. Ei siis
tulla tupsahtavan villapipossa ilman ajanvarausta konttorille, johon emme ole
palvelua järjestäneet. Asiakkaan päähän ei saa juolahtaa, että asioita voi
tehdä aivan miten tahansa, Rehn tykittää. Vaikkei tämä rouva nyt sen
vaarallisemmasta haaveillut kuin vakuutuskaupoista ja vaikkei tarpeen
tyydyttämiseksi kovin suurta luovuutta tarvittu.
Asiakkaan kohtaamisen
malli kohtaa arjen
Eihän se asian jatkokaan mennyt niin kuin me asiakkaan
kohtaamisen mallin prosessikuvauksessa maalaamme. Rehellisyyden nimissä
kilautin kaverille. Joka siten kilautti toiselle, joka asian lopulta sai
maaliin. Mutta - senhän te tiedätte. Ellei vastaus tule sermin takaa
vieruskaverilta, kyllä sen yleensä Lyncistä löytää. Intran yhteystietolistat ja
sarjanumeroiden listat ovat uutterampia kanssatyöskentelijöitä varten
laadittuja.
Arkikokemukseni perusteella olen onneksi aina voinut olla
ihan varma siitä, että asiakkaan kaikenlaisten asioiden haltijaksi on meillä
löytynyt asiakaspalvelun ammattilainen. Ja aika monta kertaa meidän luovuuden
asiakaspalveluammattilaiset ovat tuotteen asiakkaan tarpeisiin taikoneet. Ja
tämä onkin se jutun juoni myös Rehnin mielestä. Enemmän luovuutta tarvitaan nimenomaan täytäntöönpanovaiheessa, ei niinkään tuotekehityksessä.
Tartutaan hetkeen (ja
asiakkaaseen?)
Tiedän, että asiakaspalvelun ammattilaisille kaikki tämä on
arkipäivää. Asiakkaita napataan kiinni tiskeillä ja ovissa ja hoidetaan asia
kuntoon. Kuunnellaan. Ammattitaidolla. Eikä niin pientä asiakkaan asiaa
olekaan, ettei sitä kannata hoitaa kunnolla.
Minulle tapahtuma oli poikkeama arjesta. Siitä, jossa
kuljetaan kokouksesta toiseen ja kohdataan asiakkaita korkeintaan puhelimessa,
yleensä ennakolta suunniteltuina aikoina ja usein hiukan käsikirjoitetuissa
formaateissa. Nyt pääsin nappaamaan kiinni hetkestä ja auttamaan asiakkaan askeleen
verran kohti elämänsä turvaamista. Kokeilemaan sitä, miltä asiakkaasta oikeasti
tuntuu ja tarjoamaan sitä, mitä hän oli tullut hakemaan. Hieman varioituna,
mutta kumminkin. Taisin olla vähän luova.
Rehnin kirjassa mainitaan esimerkkinä General Motorsin
hanke, jossa autosuunnittelijat ja insinöörit pukeutuivat naistenvaatteisiin.
Yrittäessään astua valmistamiinsa autoihin hame yllään tai yrittäessään nousta
niistä korkokengät jalassa, he havaitsivat, millaisina asiakkaat oikeasti
kokivat heidän valmistamansa autot. Se oli epämukavaa, mutta juuri siksi se
kirvoitti aidosti uusia ajattelutapoja ja haastoi organisaation ymmärtämään
luovuutta.
Koska sitä varten me
olemme
Asiakaskohtaaminen ja toimeenpano on meidän kaikkien juttu.
Toimenkuvasta riippumatta. Monen tuhannen ihmisen tornitaloissa se vain on
niin, että moni kohtaa arjessa kollegoita, jopa kilpailijoita, enemmän kuin
asiakkaita. Menemällä asiakaspalveluun paikan päälle – kohtamaan, kuulemaan ja
katsomaan, voimme hetkeksi asettua ainakin ajatuksen tasolla asiakkaan huteriin
korkokenkiin ja taas ymmärtää asiakkaan maailmaa astetta paremmin. Miksi emme
kuuntelisi asiakkaita enemmän, Rehn yllyttää.
Varsinkin siis meidän, jotka teemme työtä asiakkaiden
hyväksi välillisesti, kannattaa vähän väliä pysähtyä arvioimaan, onko tämä mitä
juuri nyt teen sitä elämänturvatyötä. Onko se?
Koska sitä varten me olemme.
Heli Vuori
Palvelujohtaja, LähiTapiola
Palvelujohtaja, LähiTapiola
Executive MBA -opiskelija
EMBA Menestyksen Strategiat 2015-2016 -ohjelman osallistuja
EMBA Menestyksen Strategiat 2015-2016 -ohjelman osallistuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti