Yrityksemme
voitti Kasvu Open finaalin vuonna 2014
start-again ryhmässä. Kaikkien päivien jälkeen kädessämme oli valtakunnallinen
palkinto kaikkine oppeineen ja neuvoineen.
Kuva: Kasvu Open |
Nyt
tuntui siltä, että liiketoimintamme oli varmasti läpivalaistu joka nurkasta ja
tuotteidemme potentiaali markkinoilla on selvä. Koko optimismi sai liikkeelle
valtiollisia vieraitakin, joka on ehdottoman hyvää koko liiketoimintamme maineelle.
Nyt kun
aikaa on kulunut reilun vuoden verran, olemme kehittäneet ja luoneet malleja
millä lunastamme palkinnon maineen.
Monesti keskustelu kääntyy myyntiin,
myynnin osaamiseen ja myynnin johtamiseen. Se kyyninen väite, että suomalaiset
eivät osaa myydä pitää nyt murtaa. Mitä se myynti meidän tapauksessa on?
Sitä
ei voi kopioida keneltäkään vaan se pitää luoda ihan itse.
Kun
olemme tavanneet asiakkaita ja asiantuntijoita olemme huomanneet, että asiakas
vaatii tuotteestamme osaltaan hyvinkin syvällistä tietoa mikä meiltä suomalaiselta
insinöörikansalta onnistuu kohtuullisen hyvin. Tämän lisäksi asiakas haluaa
selvittää tuotteemme soveltuvuuden juuri heidän prosesseihinsa. Tämä vaatimus
nostaa rimaa myynnin tekemisessä kokonaisuudessaan.
Ensiksi pitää tuntea
asiakkaamme paikallinen toiminta ja heidän prosessinsa, oli asiakas sitten Australiassa, Sudanissa tai vaikka
Kanadassa. Asiakkaan toimintaympäristöstä ja toiminnoista pitää saada
tarvittavat tiedot, jotta myynti on kokonaisuudessaan mahdollista.
Nyt
myynnissä ei olekaan kysymys vain pelkästään myyjien kontakteista ja myynnin johtamisesta vaan koko meidän tiimin työskentelystä myynnin ja etenkin
asiakkaan eteen. Useat hankkeet vaativat suuria panostuksia koko meidän
henkilöstöltä vaikka lopputuloksesta ei ole takuita. Myynnin paineet näkyvät
meillä siis aina koko ketjussa, koska asiakas etsii ratkaisua eikä pelkästään teknistä
tuotetta.
Jos nyt
tästä meidän tarinasta jotain neuvoja voi antaa seuraaville Kasvu-Open
menestyjille ja muillekin PK-sektorin kansainvälistymiseen tähtääville
yrityksille, niin miettikää mikä on asiakkaalle oleellista tuotteessanne. Myykää
niitä ja luokaa myynti- ja tuotetukimateriaalit sen mukaan. Jos asiakkaalle
myydään vain tuotteen suvereeneja etuja, niin se ei vakuuta kuin rohkeimmat
asiakkaat, mutta jos saat myytyä tuotteistetun toimintakonseptin samoilla
eduilla ja sopeutettua sen asiakkaan prosesseihin ei asiakkaalla ole montaa
mahdollisuutta kieltäytyä kaupasta. Kyseinen lause on helppo kirjoittaa, mutta
se vaatii pienessä yrityksessä kumminkin aina koko tiimin onnistumista, jotta
saadaan tuloksia aikaan.
Tomi Korhonen
Toimitusjohtaja, Sleipner
Finland Oy
tk(at)sleipner.fi
Executive MBA -opiskelija
EMBA Menestyksen Strategiat 2015-2016 -ohjelman osallistuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti