4 P markkinointimix ei vastaa nykytarpeita ja
keskustelua herättää myös Lauternbornin 4C markkinointimixin sopivuus
nykypäivän tarpeisiin, etenkin verkkopalvelu-ohjelmistoliiketoimintaan.
Olen asiasta eri mieltä ja kannatan 4 C markkinointimixia sen hyvän
soveltuvuuden ja sopivan kattavuuden takia. 4 C luo hyvän pohjan rakentaa
luotettavaa asiakassuhdetta.
Historian havinaa…
Markkinointi perinteisessä mielikuvassa tuo aina mieleen
ajatuksia pakkomyynnistä. Perinteisesti opetettu markkinointimix koostui 4 P:n mallista
(McCarthy, 1960), jossa keskeisenä olivat
- tuote (product)
- hinta (price)
- paikka (place) ja
- myynninedistäminen (promotion)
Nämä neljä kulmakiveä ovat ajalta ennen sähköisten palveluiden syntyä, eivätkä ne vastaa enää nykyään kuluttajien tarpeisiin. Kuluttajat eivät halua, että heille määritellään tarpeet ja paikat mistä ostetaan, vaan kuluttajat haluavat määrittää nämä itse. Yritysten ja asiakkaiden kohtaamiset sosiaalisessa mediassa ovat nykypäivää ja tällä sektorilla noudatetaan nykyään ennemminkin 4 C:n mallia (Lauterborn, 1990).
4
C:n mallissa korostuu
- asiakkaan tarpeiden huomioiminen (consumer wants and need),
- kokonaiskustannukset (cost to satisfy)
- ostamisen, maksamisen ja informaation hankinnan vaivattomuus (convenience) ja
- kaksisuuntainen vuorovaikutus (communication).
4 C-malli
Lauterbornin (1990) mukaan:
B2B-ohjelmistoliiketoiminnan nykytila ja markkinointimix
Rohkenen väittää, että yritysten välisessä (B2B)-ohjelmistoliiketoiminnassa
on vielä paljon perinteistä 4 P ajattelua mukana. Tästä esimerkkinä vaikka
yritykset, jotka ovat tehneet jotain tiettyä tarkoitusta varten ohjelmiston ja
valmistumisen jälkeen tuotetta myydään laajemminkin. Vahvaa panosta on etenkin
2000-luvulla ollut siirtymisessä asiakkaan tarpeiden huomioimiseen. Ketterät
sovelluskehitysmenetelmät ovat tulleet käyttöön ja niissä asiakas on
keskiössä ja lopputulokset tehdään yhdessä heidän kanssaan. Välituloksia
esitellään säännöllisesti asiakkaalle ja suuntaa voidaan muuttaa koko ajan,
jotta asiakkaiden tarpeet tulevat huomioitua.
4 C ja nykypäivän ketterä B2B-ohjelmistoliiketoiminta?
Minusta 4 C
markkinointimix toimii ketterässä B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa pääosin
hienosti.
- Consumer wants and needs: Ketterän
ohjelmistokehityksen ydin on sitouttaa asiakas projektiin ja asiakkaan tarpeet
ja halut huomioidaan koko kehityksen ajan. Muutokset tarpeisiin otetaan aina
huomioon ja suuntaan voidaan vaihtaa nopeasti. Tämä markkinointimixin osa-alue
on siis oikeastaan myös peruskulmakivi ketterässä ohjelmistokehityksessä.
Oleellista on saada asiakkaalta tarpeet ja haluat esille, B2B-liiketoiminnassa
tämä voi monesti olla se hankalin asia. Erityisenä huomioitava kohteen: Se mitä asiakas pyytää, ei aina ole sitä
mitä he tarvitsevat!
- Cost to satisfy: Kustannusten täytyy kattaa koko
elinkaari. Tähän 4 C markkinointimixin kohtaan ohjelmistoliiketoiminnassa
päästään harvoin, ainakin oman kokemukseni mukaan. Monesti pystytään esittämään
koko elinkaaren kustannuksista arvioita, mutta tarkkaa tilastomatematiikkaa
tämä harvoin on. Pelkästään kehitysprojektin kustannusten arviointi on
haastavaa, koska ketterissä projekteissa suuntaa muutetaan asiakkaan toiveiden
mukaisesti. Kiinteähintaisten ketterien jaksojen (sprinttien) tekeminen tuo
kokonaiskustannukset helposti laskettavaksi, mutta lopputulos ei yleensä alussa
ole selkeästi tiedossa.
- Convenience: Ostajalle ostaminen pitää olla
helppoa ja vaivatonta. Ketterässä B2B-ohjelmistoliiketoiminnassa ostamisen ja
maksamisen helppoutta pystytään toteuttamaan suunnittelemalla ketterien
sprinttien mukainen laskutus. Tällöin ostajalla on mahdollisuus vaikka jokaisen
sprintin jälkeen päättää tilaaminen, jos sprintin tulokset eivät miellytä.
Asiakas osallistuu vahvasti sprinttien suunnitteluun, joten hänellä on tarkasti
tiedossa mitä on ostamassa. Valtaosin ketterä ohjelmistoliiketoiminta pystyy
tähän markkinointimixin osa-alueeseen vastaamaan, mutta ehkä se jää jokaisen
mietittäväksi, että onko se helppoa ja vaivatonta, jos olet itse mukana
määrittämässä mitä ostetaan? Minusta se on vaivatonta sillä, näin saa ainakin
mitä haluaa….
- Communication: Kahdensuuntainen avoin keskusteluyhteys on avainasemassa, jotta löydetään asiakkaan tarpeet. Tämä on toinen kohta, joka on selkeä vahvuus peilatessa ketterään ohjelmistokehitykseen. Yhdessä tekeminen on avainasia ketterien projektien onnistumiselle. Asiakas määrittää suunnan ja mitä ollaan tekemässä, yhdessä peilataan tätä koko projektin ajan, suuntaa muutetaan tarvittaessa, tehdään yhdessä avoimin kortein.
4 C toimii vieläkin!
Lauterbornin 4 C markkinointimix tarjoaa hyvän pohjan
jokaiselle ketterään B2B-ohjelmistoliiketoimintaan ryhtyvälle. 4 C osa-alueista
etenkin Communication ja Consumer needs and wants tulevat oikeastaan
täydellisesti täytettyä. Convenience ja Cost to Satisfy hieman huonommin, mutta
eivät minusta niin paljon, että se tekisi 4 C markkinointimixistä
toimimattoman. Tämän voi päätellä myös kun vertaa 4 C:ta Agile manifestoon, eli ketterän
kehityksen julistukseen, jossa mainitaan seuraavat avainkohdat:
- Yksilöitä ja kanssakäymistä enemmän kuin menetelmiä ja työkaluja (Communication)
- Toimivaa ohjelmistoa enemmän kuin kattavaa dokumentaatiota (Consumer wants and needs)
- Asiakasyhteistyötä enemmän kuin sopimusneuvotteluja (Communication)
- Vastaamista muutokseen enemmän kuin pitäytymistä suunnitelmassa (Consumer wants and needs)
Jani Nissinen
Menestyksen Strategiat 2015-2016 -ohjelman osallistuja
Menestyksen Strategiat 2015-2016 -ohjelman osallistuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti