Matti nosti esiin johtajuudessa useita eri teemoja, jotka ovat kaikki tärkeitä näkökohtia yritystä johdettaessa. Johtamisen periaatteena Matti nosti esiin viisi pääteemaa: kirkas suunta ja selkeät tavoitteet, avoimuus ja suoruus, fokus, yksinkertaisuus sekä oikea-aikaisuus. Samalla kirja nosti esiin ihmisten merkityksen ja niiden vireystason ylläpitämisen oikealla johtamisella. Tärkeää johtajana on myös kuunnella enemmän kuin puhua. Silloin on mahdollista saada parempi kokonaiskuva yrityksen eri tilanteista.
Monesti kirja vertasi osuvasti myös yrityksen tekemistä joukkueurheilun avulla. Esimerkiksi tavoitteiden laatiminen on konkreettista jos laitetaan maalit joukkueen tavoitteeksi. Itsekin löytää toiminnalle tavoitteet, mutta toinen isompi asia on ratkaista näkyvyys kentällä.
Joukkuepelissä voidaan helposti huutaa, auttaa tai ohjeistaa kun ollaan pelikentällä. Oli tilanne kuinka haastava hyvänsä, kaikki näkyy yhdellä silmäyksellä ja ääni kuuluu. Meidän globaalissa ympäristössä tämä onkin haastavampaa. Pienessä paljon maailmalla olevassa ryhmässä ei huudot aina kuulu ja voi olla viikkoja kun pelikaveria ei saa kiinni, koska hän on haastavien yhteyksien päässä asiakkaiden luona. Tästä huolimatta viestinnän pitää olla koko ajan aktiivista ja tavoite keskeistä, jotta ollaan mahdollisimman usein voittavassa joukkueessa. Pienenä yrityksenä meillä on aina rajoitteita isompia toimijoita vasten ja haastajana meillä on edessä vain ns. Must-win-Battleja voitettavana.
Kaiken tämän johtamisen keskipisteessä ja organisaation kehittämisessä on kumminkin tärkeimpänä ihmisten luottamus. Sen tulee olla täydellistä koko ketjussa, jotta saadaan oikeita tuloksia aikaan. Varsinkin kun olemme globaaleilla markkinoilla, toiminnan yhdessä pitävä voima on ainoastaan luottamus. Siinä ei kukaan ole eriarvoisessa asemassa kun asioita puntaroidaan, mutta jos luottamus menee niin se voi olla hyvin vahingollista koko organisaatiolle ja yritykselle.
Ylhäällä on kuvassa meidän tiimi joka on johdettavani. Koko joukkue seisoo luottavaisesti suurimman laitteemme päällä joka on menossa meidän suurelle asiakkaalle Brasiliaan. Siinä on hyvä esimerkki meidän saavutuksesta ja yhdestä voitetusta ottelusta. Kyseinen tulos on meille tärkeä, mutta kasvava organisaatio hakee jatkuvasti uusia voittoja ympäri maailmaa. Samalla rakennamme yrityskulttuuria jolla voidaan murroksessa olevaa kaivostoimintaa kehittää meidän yrityksemme kasvutarinaksi.
Yrityksemme kehittyessä ja kasvaessa huomaamme jo nyt, että kirjankin mukaisia uusia kehitysaskelia tulee tarjolle aina vaan laajemmin. Tämä saa arvioimaan meidän tekemisen fokusta aina vain tarkemmin, koska kaikkialla ei kannata pelata vaan olla fokusoidusti siellä missä meillä on todellisia mahdollisuuksia kehittyä. Tämä tuo haastetta myös johtamiseen, jotta ei tartu rönsyjä matkaan.
Markkinan kehittyessä me haluamme olla siellä missä globaali kilpailu on kaikista kovinta ja asiakkaat vaativimpia. Silloin mekin kasvamme ja pystymme olemaan aina kehityksessä mukana. Silloin saamme haastettua itseämme aina vain uudelleen ja nostettua tavoitteita aina vain korkeammalle. Tämä takaa meille myös oikeantasoisen nöyryyden yritystämme kehitettäessä.
Tomi Korhonen
tk(at)sleipner.fi
Toimitusjohtaja
Sleipner Finland Oy
Executive MBA -opiskelija
EMBA Menestyksen Strategiat -ohjelman 2015-2016 osallistuja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti