Edellisessä kirjoituksessa nostin esiin kaupungistumisen ja
kouluttautumisen. Tästä on hyvä vetää aasinsilta seuraavaan teemaan. Samaan
aikaan kaupungistumisen kanssa myös globaali varallisuus kasvaa. Erityisesti se
kasvaa kehittyvillä markkinoilla. Onkin arvioitu, että esimerkiksi Kiinassa BKT
on parin-kolmenkymmenen vuoden päästä samalla tasolla kuin USA:ssä tänä
päivänä. Tämä tarkoittaa valtavia uusia markkinoita alueilla, joissa muuten
myös uudet kilpailijat ovat.
Raha ei tee onnelliseksi, mutta kyllä se elämää helpottaa. Pieni muunnos
vanhasta sananlaskusta on edelleen ytimessä ja sitä on myös tarkasteltu
lähemmin. Viime aikoina on esitetty erilaisia varallisuuden kasvuun liittyviä
tutkimuksia. Yleisesti näissä on todettu, että tiettyyn pisteeseen asti
varallisuuden kasvu lisää yleistä tyytyväisyyttä elämään.
Vaikka varallisuuden
kasvu ei lisääkään loputtomasti tyytyväisyyttä, päästään jollain tasolla
tilanteeseen, jossa kulutus muuttuu oleellisesti. Rikkaissa länsimaissa suurten
ihmisjoukkojen ei enää tarvitse taistella ruuan suhteen henkensä pitimiksi.
Voidaan siis keskittää huomiota toisenlaisiin asioihin, joista yleinen
hyvinvointi ja itsensä haastaminen ovat tällä hetkellä aika trendikkäitä.
Olemme siirtymässä post-materialistiseen aikaan, jossa kulutus ei enää ole
itseisarvo. Erityisesti luksus statuksen vuoksi on menettämässä jossain määrin
merkitystään. Tätä ei pidä kuitenkaan ymmärtää väärin: kulutus, edes sen
luksuksen ostaminen, ei ole loppumassa, mutta ostamisesta on tulossa vain
välttämätön välikappale. Matkailu siirtyy aurinkorannoilta aktiivilomille ja
ravintoloista halutaan elämyksiä sen sijaan, että niissä tyydytetään vain
ravinnon tarve. Kympin viinit on jo nähty, joten hyvin voin kokeilla
tuplahintaista tai miksei tilanteen osuessa kohdalle vaikka vähän
kalliimpaakin, jos se tarjoaa hintaansa nähden riittävän elämyksen.
Kulutuksen pienentymistä ei siis ole näköpiirissä, mutta kuka toimii
tuottajana? Kysymykseen helpoksi vastaukseksi kelpaa, että kauppaa pystyvät
käymään ne, jotka saavat ostajien kiinnostuksen heräämään. Ja sen jälkeen pitää
vielä pystyä pitämään mielenkiintoa yllä.
Asiakkaiden käyttäytymistä ja uskollisuutta voidaan
jakaa monellakin tapaa, mutta seuraavassa yksi näkemys, jonka olen koostanut
parista eri yhteydestä. Alimmalla, neljännellä tasolla asiakas ostaa vain sen
vuoksi, ettei vaihtoehtoa ole. Tämä ei välttämättä tarkoita huonoja tuotteita
tai palveluita, mutta ympäristö on vain luonut paikallisen monopolin.
Kolmannen
tason ominaispiirre on etuisuuksilla houkutteleminen, eli ostetaan sieltä mistä
halvimmalla saadaan tai missä on parhaat bonukset. Jos joku tekee paremman
tarjouksen, on edessä asiakaskato.
Toinen taso puolestaan vaatii jo työtä.
Siinä asiakkaat on saatu sopivaan mielentilaan ja tuntemaan itsensä tyytyväisiksi
asiakkaiksi. Tähän tarvitaan arvojen yhteensopivuutta ja asiakkaan oma halua
pysyä asiakkaana.
Ensimmäisellä tasolla asiakkaasta on tullut lähettiläs, fani, joka aktiivisesti kertoo kuuluvansa tiimiin. Tällä korkeimmalla tasolla on kovin vähän perinteisiä yrityksiä, mutta esimerkiksi urheilubisnes pyörii hyvin pitkälle ensimmäisellä tasolla. Mikä voisi olla vaikuttimena sille, että vastaavaa sitoutumista saataisiin pankin tai televisiokaupan asiakaskuntaan? Mahdotontako? No, esimerkiksi Apple on päässyt omalla toimialallaan jo hyvin lähelle tätä. Edellä oleva jaottelu on suunnattu pääasiassa kuluttajabisnekseen, mutta toisaalta ihmiset ne yritystenkin välistä kauppaa tekevät.
jani.kurhinen(at)jyu.fi
Hyvää pohdintaa.Tilasin Maaseudun tulevaisuus lehden. No kun sitä tarjottiin. Halavalla ja määräaikaisena. Muuten kestotilaus on vihon viimeinen juttu kun tuntuu ettei tilauksia saa poikki millään. Hyvä kilpailuetu voisi olla: voit lopettaa tilauksesi milloin vaan kunhan kerrot meille miksi sen teet. Miksi Maaseudun lehti urbaaniille? Uuden kokemisen takia. Haluan tutustua minulle vieraaseen maailmaan pari kuukautta, yrittää ymmärtää ehkä toisenlaisia ajatuksia kuin itselläni on.
VastaaPoista